Petteri Pyyny
28. toukokuuta, 2024 11:27
Jotkut asiat paranevat vanhetessaan, kuin laadukas viini. Jotkut asiat taas ikääntyvät yhtä jalosti kuin ruokapöydälle unohtunut maito.
Jälkimmäiseen kategoriaan kuuluu ehdottomasti verkossa kiertävä kuva Googlen itsensä mainoksesta vuodelta 1999.
Mainos on ajalta, jolloin Google oli vasta haastaja hakukoneiden maailmassa ja maailman suosituin hakukone oli tuolloin Altavista. Maailma on muutenkin täynnä mitä erilaisimpia hakukoneita, joten Googlen piti pyrkiä vakuuttamaan käyttäjät omasta erinomaisuudestaan - myös mainostamalla itseään.
Ja miksipä yhtiö ei olisi kehunut itseään, sillä siihen oli aivan aihetta. Tuolloin hakukoneet olivat muuttuneet eräänlaisiksi portaaleiksi, eli "verkon etusivuiksi", joista löytyi säätiedot, uutisotsikoita, mainoksia ja sen sellaista. Haku toimi monille tuon ajan hakukoneille vain liikenteen sisäänheittäjänä.
Google pyrkikin mainonnallaan ja toiminnallaan erottumaan muista.
Post by @nixcraftView on Threads
Eli mainoksessa Google kehuu omia vahvuuksiaan: ei mainoksia, ei säätietoja, ei uutisia, ei mainostajien linkkejä, ei mainoksia, ei häiriötekijöitä, ei "portaalimaisuutta" (eli ylimääräistä tauhkaa). Vain ja ainoastaan nopeasti latautuva hakukone.
Näin armon vuonna 2024, eli neljännesvuosisata myöhemmin katsottuna Googlen nykyistä palvelua, ovat asiat muuttuneet aika reippaasti.
Sanottakoon näin, että Google on kuitenkin edelleen hyvin, hyvin nopea.