Petteri Pyyny
4. elokuuta, 2023 20:08
Videopalvelu TikTokin muista videopalveluista edukseen erottava tekijä on sen suosittelualgoritmi. Jokainen palvelua käyttänyt tietää, miten uskomattoman hyvin ja tehokkaasti se osaa suositella juuri omaan makuun sopivia videoita - jättäen varjoonsa etenkin YouTuben.
Mutta vahvassa räätälöinnissä on myös sudenkuoppansa: kohdennus vaatii valtavan määrän tietoja siitä, miten käyttäjä käyttää palvelua - eli paljon datan keräämistä käyttäjästä.
Tämä taas sotii vastaan Euroopan Unionin hiljattain voimaan tullutta Digital Services Act -lainsäädäntöä, sillä TikTok on yksi lainsäädännössä erikseen listatuista "valtavista" palveluista, joita koskevat tiukemmat säännöt kuin muita.
Kävimme läpi jo viime vuoden mitä DSA-lainsäädäntö oikein tarkoittaa käytännössä.
TikTokin kannalta isoin muutos tulee olemaan se, että eurooppalaiset käyttäjät - suomalaiset mukaanluettuna - voivat jatkossa kieltäytyä kohdentamisesta.
Yhtiön mukaan videovirta muokkautuu jatkossa näin:
Lisäksi palvelu muuttuu siten, että jatkossa 13-17 -vuotiaille mainontaa ei kohdenneta lainkaan käyttäjän profiilin pohjalta.
Muutokset tulevat voimaan viimeistään elokuun 28. päivä.