Petteri Pyyny
16. tammikuuta, 2023 18:28
Australialaiset yliopistot ovat päättäneet siirtyä laajasti perinteisen kynän ja paperin käyttöön tenteissä. Syynä on ChatGPT-tekoäly, jonka käyttämisestä on tullut lyhyessä ajassa vitsaus koulumaailmassa. Tekoäly osaa kohtuullisen hyvällä osumatarkkuudella antaa valmiita, esseemuotoisia vastauksia hyvinkin monimutkaisiin kysymyksiin, mahdollistaen turhankin helpon huijaamisen.
Samalla useat yliopistot ovat lisänneet tekoälyn käyttämisen kiellettyjen kohtien listalleen ja jatkossa tekoälyn käytöstä narahtaminen vastaa tentissä huijaamista ja kokeesta annetaan hylätty arvosana automaattisesti. Myös New Yorkin kaupungin julkisissa kouluissa ChatGPT:n käyttö on kategorisesti kielletty, luokka-asteesta riippumatta.
Vaikka ChatGPT antaakin välillä vääriä vastauksia, kuten olemme itsekin havainneet, on sen osumatarkkuus silti vakuuttava. University College of Londonin professorin tekemässä testissä ChatGPT osasi vastata yliopiston koekysymyksiin huomattavasti keskivertoa opiskelijaa paremmin, ymmärrettävämmin ja selkeämmin.
Useat tekoälytutkijat - ja myös opettajat - ovat myös todenneet, että tekoälyä vastaan taisteleminen saattaa osoittautua turhaksi. Tekoälyt kehittyvät nyt sellaisella vauhdilla, että vaikkapa kotona kirjoitettavan esseen tunnistaminen tekoälyn kirjoittamaksi on jo nyt käytännössä mahdotonta. Tänä vuonna ChatGPT:n taustalla oleva tekoälymalli korvaantuu uudella, huomattavasti laajemmalla GPT-4 -mallilla. Akateemisessa maailmassa onkin nyt virinnyt keskustelu siitä, miten koulujen opetusta ja kokeita pitäisi muuttaa jatkossa, jotta tekoälyn nousu voitaisiin ottaa huomioon opetuksessa.
Samalla myös tekoälyn potentiaali on havaittu: Suomessa Tekonologiateollisuus ry on avannut kilpailun, jonne voi ehdottaa tapoja, joilla ChatGPT:tä (ja vastaavia tekoälymalleja) voitaisiin hyödyntää opetuksen apuna.