Janne Yli-Korhonen
12. marraskuuta, 2022 15:40
Maailman suurinta ostospäivää Singles' Dayta eli sinkkujen päivää vietettiin perjantaina 11.11. mutta osalla jälleenmyyjistä tarjousten kampanjointi Singles' Dayn nimissä jatkuu koko viikonlopun ajan.
Suomessa hintavertailupalvelu Hintaopas julkaisi mielenkiintoista dataa päivästä.
Hintaopas kertoo, että vuosi vuodelta myyntiennätyksiä rikkonut päivä jäi tänä vuonna ennätysluvuista, ja kiinalainen verkkokauppajätti Alibaba kertoi tuloksen olleen linjassa viime vuoden kanssa.
Suomessa Singles' Day kasvaa tunnettuuden osalta joka vuosi, mutta se jää edelleen selvästi tunnetumman alennusmyyntipäivän Black Fridayn taakse suosiossa ja tarjousten määrässä.
Hintaoppaan datasta selviää, että Suomessa alepäivän toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli 1,58, ja 24,3 prosentilla tuotteista hinta laski.
Alennusprosentti on varsin pieni, sillä esimerkiksi viime vuoden Black Fridayn alennusten keskimääräinen alennusprosentti oli 5,08 prosenttia.
Tänä vuonna Black Friday tapahtuu 25. marraskuuta, ja sen ennustetaan olevan alennuksiltaan tähän saakka suurin.
"Eilinen sinkkujen päivä jäi datamme mukaan tänä vuonna viime vuotta pienemmäksi, sillä suosio Hintaoppaassa laski viime vuodesta 16,3 prosenttia. Vaikka yksittäinen Sinkkujen päivä -perjantai ei yltänyt viime vuoden tasolle, useat kaupat tarjoavat nyt alennuksia pidemmällä aikavälillä, koko Singles' Day -viikonlopun ajan. Alennusten määrä ja todellinen alennusprosentti olivat perjantaina varsin maltillisia: 24,3 prosentilla tuotteista hinta laski ja 16,6 prosentilla hinta taas nousi. Toteutunut keskimääräinen alennusprosentti oli 1,58", kertoo Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
"Hinnanalennuksen prosenttien on jatkossa perustuttava aidosti alimpaan hintaan edeltävien 30 päivän ajalta. Hintaa ei saa ilmoittaa alennetuksi, jos kuluttajan saama hintaetu ei ole todellinen. Tämä on kuluttajan kannalta tärkeä muutos, sillä esimerkiksi Black Fridayn kohdalla keinotekoisten alennusten määrä on kasvanut vuosi vuodelta: 2019 niiden osuus alennuksista oli 8,5 prosenttia, 2020 8,7 prosenttia ja viime vuonna jo 12,3 prosenttia", Matinvesi-Bassett kommentoi hintavertailupalvelun keräämän datan perusteella.