Telia varoittaa: asiakkaiden verkkopankkitunnuksia kalastellaan sähköpostiviesteillä

Janne Yli-Korhonen
6. heinäkuuta, 2022 14:33

Telia varoittaa sivuillaan huijauksesta, jossa kalastellaan asiakkaiden verkkopankkitunnuksia.
Telian mukaan huijarit käyttävät viesteissä Telian nimeä, aitoja logoja ja linkkejä, joiden ansiosta huijausviestit saattavat näyttää hyvinkin aidoilta.

Viestissä käytetty ohjaa henkilön huijaussivustolle ja pyytää syöttämään pankkitunnukset tai muita salasanoja. Näin ei tule tehdä, sillä tiedot päätyvät huijareille.
Vastaavaa huijausta tehdään paljon. Esimerkiksi DHL:n nimissä on liikkunut samankaltaista huijausta, jossa kalastellaan maksutietoja.

Telia kertoo, että yleensä kirjoitusvirheet tai kehno kieliasu paljastavat sivuston olevan jonkin muun, kuin väitetyn yrityksen.

Yritykset harvoin lähettävät sähköpostiviestejä, jotka pyytävät täyttämään henkilökohtaisia tietoja. Tällaiset viestit ovat yleensä huijausta. Mikäli et ole varma, kannattaa ennen tietojen antamista varmistaa viestin aitous kyseiseltä yritykseltä.

Telia kehottaa toimimaan nopeasti, jos olet vahingossa antanut tietoja huijaussivustolle. Ota välittömästi yhteyttä pankkiin pankki- ja luottokorttitietojen luovuttamisten osalta.

Lue myös nämä
Tägit
sähköposti tietoturva Telia huijaus
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.