Janne Yli-Korhonen
4. maaliskuuta, 2021 14:49
Brave on kertonut hankkineensa itselleen Tailcat-hakukoneen. Tätä hakukonetta käytetään pian pohjana Brave-selaimen omalle hakukoneelle, jolla aiotaan haastaa paremmin Googlen Chrome-selain sekä itse Google-hakukone.
Google-hakukoneella on merkittävä markkinaosuus, jopa yli 90 prosenttia. Googlea on vaikea haastaa, sillä Googlen tiedot sekä hakuindeksi ovat sen verran muita edellä tarkkuudessa ja hakutulosten laadussa. Laadukkaat hakutulokset johtuvat myös siitä, että Google kerää paljon tietoa käyttäjästä.
Tailcat-hakukone puolestaan käyttää täysin omaa hakuindeksiä eli siis tietokantaa, joka sisältää kaikki hakukoneen tuntemat verkkosivut ja niiden sisällön. Tailcatin hakuindeksin kerrotaan myös tarjoavan laadukasta hakutulosta, mutta käyttäjän yksityisyyttä kunnioittaen. Tailcat ei kerää IP-osoitteita eikä käytä henkilökohtaisia tietoja hakutulosten parantamiseen.
Brave-selainta mainostetaan käyttäjän yksityisyyttä kunnioittavana selaimena. Tuleva Brave Search -hakukone liittyy osaksi tätä samaa sanomaa. Brave kertookin saavuttaneensa yllättäen vuoden 2021 aikana yli 25 miljoonan aktiivisen kuukausikäyttäjän rajan, sillä käyttäjät haluavat enemmän tällaisia vaihtoehtoja.
Yksityisyyden lisäksi Brave Search tarjoaa vaihtoehtoa maksullisen ja ilmaisen käytön väliltä. Käyttäjä voi siis maksaa hakukoneen käytöstä, jolloin mainoksia ei näy tai käyttää ilmaiseksi, jolloin mainoksia näkyy hakutuloksissa. Mainosten näyttämisessä käytetään Braven mainosalustaa. Selaimessa voi halutessaan käyttää myös jotain muuta hakukonetta.