Janne Yli-Korhonen
20. maaliskuuta, 2020 18:33
Koronavirus on ajanut monet työntekijät työpaikalta etätöiden pariin kotikoneen ääreen. Lisääntynyt etätyö on lisännyt verkkojen käyttöä massiivisesti parin viime päivän aikana, mutta DNA:n ja Telian mukaan verkot ovat kestäneet lisääntyneen datan käytön ongelmitta.
DNA:n mukaan verkkojen datan käytössä alkoi näkyä kasvua jo viime viikon torstaina (12. maaliskuuta), mutta koulujen sulkeutuminen ja monien siirryttyä alkuviikosta etätyön pariin lisäsi paluusuuntaista mobiilidataliikennettä peräti 87 prosentilla DNA:n matkaviestinverkossa viikon takaiseen tilanteeseen verrattuna.
Muun muassa yritysten suosimat Microsoftin palvelut ovat nähneet vahvaa kasvua. Esimerkiksi Microsoftin Teams-tiimityöskentelypalvelun käyttäjien määrä on kasvanut peräti 40 prosenttia lyhyessä ajassa.
"Lisääntynyt etätyö on jo kolminkertaistanut Microsoftin palvelujen suuntaan lähtevän liikennemäärän verkoissamme. Myös Googlen palvelujen päiväkäyttö on kasvanut selvästi, mikä saattaa johtua Googlen koulupalvelujen kuten Google Classroom -oppimisympäristön lisääntyneestä käytöstä", kertoo DNA:n siirtoverkkojohtaja Mikko Kannisto.
"Verkkodatastamme näkyy selvästi myös liikenteen kasvu tasatunnein, kun etäpalaverit alkavat. Puolenpäivän aikaan kello 11–13 verkkoliikenne puolestaan hiljenee. Tuttua lounasrytmiä nähtävästi noudatetaan kotitoimistoillakin. Lisäksi paluusuuntaisen liikenteen merkittävin kasvu verkossa osuu nyt selvästi toimistoaikaan, eli noin 9:45-15:00 väliseen aikaan", sanoo Kannisto.
Myös puheluliikenteessä on nähty huomattavaa kasvua. DNA:n mukaan puheluliikenteen kasvu 12.–15.3. oli jopa 40 prosenttia tavalliseen loppuviikkoon ja viikonloppuun nähden.
Myös Telian puolelta kerrotaan vastaavista luvuista, sillä puheluliikenteen määrä kasvoi keskiviikkona 35 prosenttia edellisviikon keskiviikkoon verrattuna, kun asiakkaat soittivat enemmän ja pidempiä puheluita. Etätyön myötä datankäyttö on kasvanut merkittävästi päivällä, mutta käytön huippu saavutetaan edelleen ilta-aikaan.
"Verkon kapasiteetti vastasi hyvin massiiviseen etäkäytön kasvuun. Kyse on ennen kaikkea kuluttajien käytön siirtymisestä myös päiväsaikaan, jolloin käyttö tasaantuu koko vuorokaudelle. Lisäksi käytön kasvu jakaantuu maanlaajuisesti, mikä helpottaa verkon kuormaa", Telian verkoista vastaava johtaja Sami Siiki kertoo.
Lisääntynyt etätyö on johtanut myös VPN-palveluiden kasvuun, sillä se mahdollistaa turvallisen tavan yhdistää tietokone kotoa käsin työpaikan tietoihin. Kaikissa yrityksissä ei kuitenkaan ole varauduttu näin runsaaseen etätöiden tekoon, eikä tietoturvallisia VPN-yhteyksiä välttämättä ole mitoitettu riittävän suurelle joukolle.
"Näin laajamittainen etätyö on monille yrityksille ja niiden henkilöstölle aivan uutta. Lisäksi kotona saattaa olla myös lapsia, joiden koulunkäyntiä tulee sommitella töiden lomaan. Nyt olisi kuitenkin todella tärkeä huolehtia myös tietoturvasta. Erilaiset huijaus- ja kalasteluviestit ovat valitettavasti vain jäävuoren huippu, tärkeiden tietojen kaappaus voi käydä ilmi vasta myöhemmin", kuvailee Kannisto.
Lisääntynyt aika sisätiloissa on lisännyt myös huomattavasti verkon viihdekäyttöä, sillä esimerkiksi Netflixin kautta katsotaan tällä hetkellä enemmän sarjoja ja elokuvia päivän mittaan. Videoiden ja elokuvien katsominen hyvällä laadulla kuitenkin kuluttavat paljon verkkoinfrastruktuurin kapasiteettia, joka saattaa johtaa hidasteluun ja palveluiden kaatumiseen. Netflixin ja YouTuben käyttäjiä pyydetäänkin luopumaan Full HD -tasoisista videoista, ja Netflix onkin jo luvannut supistaa striimien bittivirtoja.
Vaikka mobiiliverkon kapasiteetti on Suomessa riittänyt, Telialta annetaan muutama vinkki verkon käytöstä. Paljon dataa kuluttavia palveluja, kuten pelien ja videoiden suoratoistopalveluja, kannattaa käyttää kiinteä verkon avulla. Myöskään paljon dataa kuluttavaa videoyhteyttä ei kannata käyttää turhaan etätöiden kokouksissa, ja mikäli data hetkittäin takkuaa, paina vihreää luuria ja soita. Mobiiliverkossa puhe on aina etusijalla dataan nähden.
Lue myös: