Manu Pitkänen
31. elokuuta, 2018 9:12
Mainonnan suuri kysymys on, että kuinka hyvin se johtaa todellisiin ostotapahtumiin. Mittaaminen on hankalaa niin verkossa kuin fyysisissä medioissa, mutta Google näyttää löytäneen tavan mitata kuinka hyvin verkkomainokset johtavat toteutuneisiin ostopäätöksiin kivijalkakaupoissa. Taustalla on Googlen ja Mastercardin välinen salainen diili.
Bloombergin mukaan Mastercard on myynyt Googlelle valtavan määrän luottokorttiostoksiin liittyvää dataa, jota Google on vuorostaan hyödyntänyt analysoidakseen verkkomainosten vaikuttavuutta kivajalkakaupoissa tehtyihin ostoksiin. Google voi näin ollen myydä mainostajille työkalua, jolla mainostajat voivat seurata verkkomainoskampanjoiden vaikuttavuutta ja tehokkuutta.
Mainosseuraamisen voi kytkeä pois päältä Web and App Activity -asetuksista (ohjeet). Googlen mukaan maksutiedot on anonymisoitu, joten Google, Mastercard tai Googlen mainosverkon asiakkaat eivät saa selville henkilöiviä tietoja.
Bloombergin mukaan työkalun nimi on Store Sales Measurement ja sen julkistamisen yhteydessä Google kehui sillä olevan pääsy noin 70 prosenttiin yhdysvaltalaisista debit- ja credit-korteista. Googlella saattaa olla siis sopimuksia muidenkin maksuvälitysyhtiöiden kanssa tai sitten siteerattuun lukemaan sisältyy jotain pienellä präntättyjä kohtia, jotka muuttavat luvun tulkintaa olennaisesti.
Järjestelmää testataan tällä hetkellä valikoitujen yhteistyökumppaneiden kanssa.