Petteri Pyyny
3. helmikuuta, 2018 22:48
Musiikin myynti fyysisessä formaatissa on ollut kuolevaa bisnestä jo pitkään. Ensin myyntiä alkoivat nakertamaan sekä piratismi että samasta lompakosta kilpailevat muut viihteen muodot, kuten kotivideot ja pelikonsolit. Seuraavaksi fyysisten äänitteiden myyntiä alkoi syömään digitaalisesti ostettava musiikki vuosituhannen alkupuolella, lähinnä Applen iPod-soittimen suosion siivittämänä.
2010-luvulla taas musiikin ostaminen on romahtanut lopullisesti ja musiikin kuluttaminen on siirtynyt striimauspohjaiseksi, vetureinaan sekä Spotify että YouTube.
Nyt yksi tärkeimmistä myyntikanavista Yhdysvalloissa, Best Buy-kauppaketju on ilmoittanut, että se lopettaa kokonaan CD-levyjen myynnin vielä tämän vuoden aikana. Samaan aikaan toinen merkittävä kauppaketju, Target, on kertonut levy-yhtiöille, että niiden pitää ostaa Targetilta takaisin kaikki myymättömät levyt, mikäli haluavat saada levyjään ylipäätään ketjun myyntiin. Aiemmin kauppaketjut ovat itse vastanneet ns. käsiin jäävien levyjen kohtalosta.
Suomen fyysisten levyjen myynnin huippu nähtiin vuonna 2000, jolloin singlejä, vinyylejä, C-kasetteja ja CD-levyjä myytiin yhteensä huikeat 9,6 miljoonaa yksikköä (lähde: IFPI Finland). Vuoden 2017 tilastoja ei ole vielä saatavilla, mutta vuonna 2016 myynti oli kutistunut 4,7 miljoonaan myytyyn äänitteeseen.
Rahassa mitattuna Suomenkin levytilastot ovat olleet jo pidempään digivetoisia - vuonna 2016 fyysisten levyjen myynti oli enää 9,2 miljoonaa euroa, kun digitaalinen "myynti" tuotti levy-yhtiöille kolme kertaa enemmän, yhteensä 27,5 miljoonaa euroa.
Kotimaasta on muista syistä kadonnut osa legendaarisista levyjä myyneistä tahoista, kuten lakkautettu Anttila. Onkin mielenkiintoista nähdä kauanko enää Prismat ja Citymarketit pitävät fyysisiä ääniteitä hyllyissään.