Petteri Pyyny
13. syyskuuta, 2016 17:42
Mainosesto-ohjelmien kruunaamaton kuningas, AdBlock Plus, on ollut myrskyn silmässä jo pidemmän aikaa, aina siitä lähtien, kun yhtiö päätti ryhtyä perimään eräänlaista "suojelurahaa" yrityksiltä, joiden mainokset pääsevätkin ohjelman estojen läpi.
Nyt AdBlock Plus on ottanut seuraavan askeleen kohti potentiaalista lakitupaan johtavaa miinakenttää ja on alkanut itse myymään mainostilaa, joilla se korvaa mainoksia sivuilta. Mikäli verkkosivusto haluaa edes jotain rahaa AdBlock Plussaa käyttävien käyttäjien vierailuista, sen on liityttävä AdBlock Plussan "Acceptable Ads" -ohjelmaan, jossa AdBlock Plus myy mainonnan, pitää itse siivun mainostuloista ja tulouttaa verkkosivulle, jonka alkuperäiset mainokset se poisti, osan tuosta tuotosta.
Mainosrahoitteiset mediat, kuten vaikkapa oma AfterDawnimme sekä käytännössä kaikki muutkin ilmaiseksi luettavissa olevat uutis- ja viihdepalvelut, elävät täysin sillä, että mainokset näkyvät palveluissa - ja pääosin mainoksista maksetaan niiden näyttökertojen perusteella, ei sen perusteella, klikataanko niitä vai ei. AdBlock Plus ja muut mainosten esto-ohjelmat estävät näiden mainosten latautumisen ja näin ollen sulkevat ainoastaan mainosrahoitteisesti toimivien verkkopalveluiden rahahanat. Onkin todennäköistä, että pahiten mainosestoista kärsivät verkkosivut liittyvät pitkin hampain, pakotettuna AdBlock Plussan "palveluun", joka luonnollisesti taas tullee aiheuttamaan suunnatonta meteliä kyseistä ohjelmaa käyttävien käyttäjien keskuudessa.