Manu Pitkänen
18. elokuuta, 2016 10:26
Virtuaalitodellisuus huumassa on keskitytty ensisijaisesti näköaistin hellimiseen, mikä on toisaalta aika luonnollista koska virtuaalitodellisuuslasit puetaan silmien eteen. Näyttävät grafiikat eivät yksistään kuitenkaan riitä edes johtavien grafiikkaprosessorisuunnittelijoiden mielestä.
AMD on esitellyt VR-käyttöä varten suunnitellun TrueAudio Next -tilaääniratkaisun, jonka tarkoituksena on käyttää fysiikkapohjaista mallinnusta hyväksi ääniaaltojen kulun simuloimiseksi peleissä. Yhtiön mukaan TrueAudio Nextin avulla saadaan luotua peleihin niin tila- kuin sijaintitarkka äänikokemus, jonka ansiosta pelien äänimaailmasta saadaan luotua mahdollisimman realistinen.
TrueAudio Next on käytännössä haastaja Nvidian aiemmin esittelemälle VR Works Audiolle.
AMD:n mukaan realistisempi VR-äänikokemus ei hidasta grafiikoiden laskentaa, vaikka TrueAudio Nextin tuottama äänimaailman laskenta tapahtuukin grafiikkaprosessorilla. Syynä on CU Reservationiksi kutsuttu teknologia, jonka avulla grafiikkaprosessorin laskentayksiköitä voidaan eristää grafiikoiden laskemisesta äänen simulointiin.