Muutos Facebookiin: Mainosestot eivät enää toimi

Manu Pitkänen
10. elokuuta, 2016 9:42

Nettimainokset ovat nousseet kuumaksi puheenaiheeksi sitä mukaa kun printtimedian levikki on laskenut ja mediayhtiöiden leipä on enemmän kiinni verkkopalveluista saatavista mainoseuroista. Tässä keskustelussa putkahtaa väistämättä esiin myös mainosesto-ohjelmien käyttö.
Facebook saa samalla tavalla tulonsa nettimainoksista kuin perinteisemmät mediat, joten mainosesto-ohjelmiin liittyvä problematiikka koskettaa myös sitä. Mediayhtiöiden vastaus mainosestoon on ollut tähän mennessä ilmoitusikkunat, jotka kehottavat ottamaan mainosblokkerin pois päältä heidän sivustolla. Tällaiseen menettelytapaan ovat siirtyneet esimerkiksi Forbes, Wired ja Bloomberg.

Maailman suurin yhteisöpalvelu on päättänyt kuitenkin edetä asiassa vieläkin pidemmälle. Se on muuttanut verkkosivuilla esitettävien mainosten tunnistetietoja niin, että mainosblokkerit eivät kykene enää tunnistamaan mainoksia muusta sisällöstä. Facebookin mukaan tietyt mainosesto-ohjelmia kehittävät yhtiöt olisivat päästäneet sen mainokset seulasta läpi rahaa vastaan, mutta se ei tarttunut tilaisuuteen. Tällaista menettelytapaa käyttää esimerkiksi AdBlock Plussaa kehittävä Eyeo.
Vastineeksi Facebook tarjoaa käyttäjilleen paremmat mahdollisuudet vaikuttaa millaisia mainoksia heille näytetään. Facebook kysyy käyttäjiltä mitkä aiheet kiinnostavat heitä niin paljon, että haluaisivat nähdä niihin liittyviä mainoksia palvelussa. Mainostajat voivat vuorostaan käyttää näitä tietoja kohdentamiseen. Lisäksi käyttäjä voi estää tiettyjen mainostajien ilmoitusten näkymisen kokonaan.

Lue myös nämä
Tägit
Facebook AdBlock Plus sosiaalinen media mainoskampanja mainosten esto AdBlock
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.