Manu Pitkänen
4. heinäkuuta, 2016 10:03
Spotify päätti tehdä viime viikolla App Storeen lisätyn sovelluspäivityksen hylkäyspäätöksestä julkisen riidan, jossa se syytti Applea epäreilusta ja kilpailua rajoittavasta toiminnasta. Apple syyttää vastineessaan taas Spotifyta kohtuuttomuudesta.
Spotifyn esittämien syytösten taustasta ei ole tarkkaa selvyyttä, mutta yhtiötä tuntuisi riepovan erityisen paljon App Storen ehdot, jotka pakottavat sovelluskehittäjää käyttämään iTunes-laskutusta sovellusten sisällä tehdyissä rekisteröinneissä / tilauksissa. Tilausten tekeminen sovelluksen sisällä olisi kitkaton ja helppo tapa hankkia uusia käyttäjiä, mutta ongelmaksi muodostuu Applen perimä 30 prosentin osuus tilauksen arvosta.
Applen osuuden kiertämiseksi Spotifyn tilaajaksi on kannattanut rekisteröityä palvelun verkkosivujen kautta. Uusimmassa sovelluspäivityksessä, jonka Apple siis hylkäsi, mahdollisuus Spotify Premiumin hankkimiseen sovelluksen sisällä oli poistettu kokonaan ja tilalle oli laitettu ponnahdusikkuna, joka ilmoitti käyttäjän tarvitsevan Premium-tilin. Ikkunan kautta käyttäjä saa tilattua sähköpostiviestin, josta hänet ohjataan Spotifyn verkkosivuilta löytyvään rekisteröitymiskaavakkeeseen. Applen mielestä ominaisuuden ainoa tarkoitus on kiertää Applen laskutusjärjestelmä ja ominaisuuden toteutustapa rikkoo App Storen sääntöjä.
Applen lakiasiainjohtaja Bruce Sewell muistuttaa kirjeessään, että App Storen ehdot luotiin kauan ennen kuin Apple laajeni suoratoistomusiikkiin ja ehdot pätevät jokaiseen sovelluskehittäjään – riippumatta siitä millaiseen mediakategoriaan sovellus kuuluu. Sewellin mielestä olisi väärin muita sovelluskehittäjiä kohtaan, mikäli Apple antaisi Spotifylle erityisvapauksia.