Matti Robinson
27. huhtikuuta, 2016 15:56
Apple kertoo hyvin valikoiden tuotteidensa myyntiluvuista. Neljännesraportin myötä saimme kuitenkin lisätietoa Apple toiminnan kannattavuudesta, jonka myötä selvisi, että iPhone-myynti on laskenut ja palvelut puolestaan ottaneet suurempaa jalansijaa yhtiön sisällä.
Palveluiden 20 prosentin kasvu kuuteen miljardiin dollariin on osittain uusien palveluiden ansiota. Näistä tärkein on tietysti viime kesänä julkaistu Apple Music, joka on yhtiön tilausmallinen musiikkipalvelu. Spotifyn haastaja on kerännyt Applen mukaan tähän mennessä 13 miljoonaa tilaajaa.
Apple Musicin suosio ei kuitenkaan ole kasvanut tahtia, jolla Spotify otettaisiin kiinni. Vuoden alussa Spotifyllä oli arviolta reilut 20 miljoonaa maksavaa asiakasta ja Applella vastaava luku oli arvioiden mukaan noin 10 miljoonaa. Nyt 13 miljoonan Apple Music -tilaajan vastineeksi Spotifyllä on jo yli 30 miljoonaa maksavaa tilaajaa.
Apple Musicin vastaanotto oli viime kesänä ja sitä seuranneen syksyn aikana varsin synkkä, kun palvelussa ilmeni tukuttain ongelmia eikä käyttöliittymä tyydyttänyt.
Ensimmäisten ilmaiskuukausien aikana kerättyjen yli 10 miljoonan tilaajan lisäksi kasvua ei ole juuri tapahtunut.