AMD: Valtaosa tulevista DX12-peleistä tehdään yhteistyössä AMD:n kanssa – Nvidian tuki puutteellinen

Panu Roivas
7. syyskuuta, 2015 12:52

Windows 10:n tulon myötä PC-pelaajien maailma järkkyy taas DirectX 12 -rajapinnan myötä. Ensimmäisen DX12-pelin, eli Ashes of the Singularity -betan julkaisun jälkeen Nvidian DX12-suorituskykyä on kyseenalaistettu, ja nyt AMD:n markkinointipäällikkö Robert Hallock on kommentoinut asiaa ilmoittamalla, että 2015/2016 julkaistavista DX12-peleistä valtaosa on partnerisopimuksessa AMD:n kanssa.
Nvidian suorituskyky Ashes of the Singularityn beta-vaiheessa jätti toivomisen varaa asynkronisten varjostimien toiminnan osalta. Taustasyyksi paljastui toimivan ajurituen puute. Sittemmin Nvidia ja AotS:n kehittäjä Oxide Games ovat luvanneet korjata ongelmat, mutta käytännössä vaikuttaa siltä, että Nvidian nykyinen Maxwell-arkkitehtuuri ei ole suunniteltu pelikonsoleissa ja AMD:n näytönohjaimissa käytettävän GCN-arkkitehtuurin tapaan suorittaa asynkroniset varjostimet. Näin ollen Nvidia saattaa kärsiä jatkossakin suorituskykyongelmista peleissä, joissa käytetään asynkronisia varjostimia käytetään. Jatkossa kuitenkin pelikonsoleita varten kehitetyt pelit tulevat todennäköisesti käyttämään entistä enemmän GCN-arkkitehtuurin asynkronisia varjostimia, joten ei liene yllätys jos sama kehitys nähdään myös näiden pelien PC-versioissa.
AMD:n Robert Hallockin mukaan Mantle opetti pelikehittäjät matalan tason rajapintojen käyttöön, ja pelikonsolien ollessa AMD:n rautaa lopputuloksena on se, että suurin osa tulevista DX12-peleistä on partneroitu AMD:n kanssa. Lisäksi Hallock lisäsi, että Nvidian "täysi tuki" DX12-rajapinnalle unohtaa kokonaan asynkronisen laskennan, joka vaatii Nvidian nykyisellä arkkitehtuurilla hidasta kontekstinvaihtoa.


AMD:n video esittelee asynkronisten varjostimien etuja

Lue myös nämä
Tägit
AMD DirectX 12
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.