Applella hurjat suunnitelmat Spotifyn nujertamiseksi

Manu Pitkänen
8. kesäkuuta, 2015 11:41

iPodin ja iTunesin kautta digitaalisen musiikin uranuurtajana tunnettu Apple on reagoinut kovin hitaasti musiikkisektorin uusimpaan myllerrykseen eli suoratoistoon. Tänään Apple aikoo kuitenkin esitellä oman haastajansa Spotifylle, Rdiolle, Deezerille ja muille vastaaville on-demand-palveluille.
New York Timesin mukaan Apple on ladannut kovat odotukset suoratoistopalveluunsa: tavoitteena on kerätä sille jopa 100 miljoonaa maksavaa käyttäjää. Kun tavoitetta verrataan esimerkiksi Spotifyn tähän mennessä keräämään 15 miljoonaan maksavaan käyttäjään, voidaan odotuksia pitää oikeutetusti kunnianhimoisina. Kokonaisuudessaan Spotifylla on 60 miljoonaa käyttäjää.

Avaintekijä käyttäjien houkuttelussa tulee olemaan Apple Musiciksi kutsutun palvelun integroituminen kaikkiin uusiin iOS-laitteisiin ja Mac-tietokoneisiin. Kun palvelu löytyy valmiiksi iPhonesta tai iPadistä, madaltuu kynnys sen käytölle olennaisesti. Kokeilukynnystä madalletaan myös tarjoamalla kolmen kuukauden maksutonta kokeilujaksoa. Musiikkia iTunesista ostavia käyttäjiäkin aiotaan muistuttaa Applen suoratoistovaihtoehdosta.
Sony Musicin toimitusjohtaja totesi viikonloppuna odottavansa Applen markkinoivan suoratoistopalvelua "hullun lailla".

Isoksi kysymysmerkiksi jää vielä, että aikooko Apple lanseerata palvelunsa myös kilpaileville alustoille, kuten Androidille ja Windowsille. Applen käyttäjätavoite on kuitenkin asetettu niin korkealle, että Android-sovelluksen julkaisu tuntuu mahdolliselta.

Lue myös nämä
Tägit
iTunes Apple musiikki Spotify iOS suoratoisto digitaalinen musiikki iTunes Radio musiikkipalvelu Apple Music
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.