Apple haastaa Spotifyn: Tällainen on Apple Music

Manu Pitkänen
8. kesäkuuta, 2015 22:37

Sokerina pohjalla Applen tämänpäiväisessä WWDC-kehittäjätapahtumassa oli uusi Apple Music -suoratoistopalvelu, joka lanseerataan yli sadassa maassa kesäkuun lopulla.
Apple Musicin esittelystä vastanneen Jimmy Iovinen mukaan palvelun tarkoituksena ei ollut tehdä vain uutta palvelua musiikin kuunteluun, vaan kokonaisvaltainen ekosysteemi musiikin ympärille. Noin 30 miljoonan musiikkikappaleen lisäksi Apple Musiciin on sisällytetty sosiaalisen median ominaisuuksia, joiden avulla artistit voivat jakaa faneja kiinnostavaa sisältöä niin tekstien, kuvien kuin videonkin muodossa.
Palvelun sydän on kuratoinnissa, johon on Applen mukaan tuotu mukaan mahdollisimman paljon ihmisen ammattimaista kosketusta. Kuratoinnin kautta Apple Music tuo ajankohtaisimpia ja erilaisiin tilanteisiin sopivia albumeja tai soittolistoja kuunneltavaksi. Palveluun kuuluu myös tunnit läpeensä soiva maailmanlaajuinen Beats One -radiokanava, jota voi käyttää myös ilman tilausta.
Apple Musicin tilaus maksaa 9,99 dollaria (perhetilaus 14,99 dollaria) kuussa ja se toimii Applen laitteiden lisäksi myös Windowsille julkaistun iTunes-sovelluksen kautta sekä myöhemmin syksyllä julkaistavalla Android-sovelluksella. Ennen tilausta, Apple Musicia voi kuunnella maksuttomasti kolmen kuukauden ajan.
Maksuttomina ominaisuuksina Apple Musiciin kuuluu artistien seuraaminen ja kuratoidut soittolistat, joissa ylihyppäämiskertoja on rajoitettu (kuten MixRadiossakin). Jos käyttöönsä haluaa on-demand-kuuntelumahdollisuuden ja rajattomat ohituskerrat, pitää hankkia maksullinen tilaus. Maksullisiin sisältöihin kuuluu myös offline-kuuntelu. Android-käyttäjien kohdalla palvelu on rajoitettu vain maksullisiin palveluihin.

Lue myös nämä
Tägit
iTunes Apple WWDC iOS 8 iOS 9 Apple Music
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.