Manu Pitkänen
22. toukokuuta, 2015 13:59
Ensi viikolla julkaistavasta beta-versiosta lähtien Firefox-nettiselain alkaa esittää kohdennetuja mainoksia käyttäjän selaushistorian perusteella.
Firefox otti ensimmäisen askeleen kohti mainosrahoitteista liiketoimintamallia viime vuonna, jolloin se aloitti niin sanottujen Enhanced Tiles -ruutujen testaamisen tyhjissä välilehdissä. Kyseessä on käytännössä tyhjiin välilehtiin varatuista mainospaikoista, jotka näkyvät useimmin vierailtujen sivustojen rinnalla. Lyhyen testijakson jälkeen mainoksia alettiin esittää oletusarvoisesti Firefoxissa.
Mainosmyynnin vahvistamiseksi Firefox aikoo jatkossa myös seurata millä sivuilla sen käyttäjät vierailevat ja kohdentavat mainoksia keräämänsä tiedon perusteella. Jos esimerkiksi luet kamera-arvosteluja Firefoxilla, voidaan sen perusteella tyhjillä välilehdillä esittää esimerkiksi kamerakauppiaiden mainoksia. Käytännössä useimmat muutkin mainosrahoitteiset palvelut toimivat samalla periaatteella.
Muutos iskee todennäköisesti monien yksityisyyttään varjelevien sydämiin kovaa, mutta päätöstä siirtyä kohdennettuihin mainoksiin tuskin tehtiin kevein perustein.