Valtteri Ahonen
15. toukokuuta, 2015 13:17
Google päätti tänä keväänä alkaa suosimaan hakutuloksissaan niitä sivustoja, jotka on optimoitu mobiilikäyttöön. Nyt Microsoftin Bing tekee saman perässä.
Nykyisin Google tarjoaa mobiililaitteilla tehdyissä hauissa ensisijaisesti sivuja, jotka on tehty helpoiksi käyttää mobiililaitteilla. Tämä on varmasti vaikuttanut jonkin verran tähän valmistautumattomien sivujen liikenteeseen, ja kannustanee ottamaan huomioon myös muut kuin perinteisellä tietokoneella surffaavat.
Microsoft on päättänyt yhtyä Googlen aloittamaan liikkeeseen ja toteuttaa nyt saman muutoksen Bing-hakukoneessaan, selviää Bing-blogista. Tavoitteena on tietysti tarjota mobiilikäyttäjille parempi käyttökokemus, kun heitä ei hakukoneesta enää niin usein ohjata sivustoille, joita esimerkiksi kosketusnäyttölaitteilla on hankala tai jopa mahdoton käyttää.
Käytännössä optimointi mobiilille tarkoittaa muun muassa navigoinnin helppoutta ja sisällön jäsentelyä ruutukoon tai laitteen mukaan. Tekstin pitäisi myös olla sopivan kokoista niin, ettei käyttäjä joudu ensimmäisenä zoomailemaan.
Kumpikaan yhtiö ei ole tekemässä mobiilioptimoinnista hakutulostensa ykkösparametria, eli mikäli jokin sivusto on muilta osin ylivoimaisesti paras tulos hakusanoille, niin se näytetään korkealla tuloksissa oli sitten mobiilia huomioitu tai ei, huomauttaa The Verge.