Manu Pitkänen
27. maaliskuuta, 2015 10:23
Jos olet jo asentanut Windows 10:n ennakkoversion tietokoneellesi, voit testata uuden DirectX 12 -grafiikkarajapinnan hyötyjä Futuremarkin uuden 3DMark-testiohjelman avulla. Muutamat rajoitukset kuitenkin estävät useimpia kokeilemasta uuden rajapinnan hyötyjä.
Ensinnäkin käyttöjärjestelmän täytyy olla 64-bittinen ja se täytyy päivittää uusimpaan koontiversioon, eli buildiin 10041. Lisäksi testiohjelma on saatavilla vain 3DMarkin maksullisille tilauksille: Advancedille ja Professionalille. Jos olet jo 3DMarkin maksava asiakas, niin DirectX 12 -testiohjelman saa käyttöön ohjelmistopäivityksen kautta.
Rajapintojen testaukseen tarkoitettu 3DMark-testi on nimeltään API Overhead ja se mittaa suorittimen grafiikkaohjaimelle lähettämien piirtokutsujen määrää. Mitä virtaviivaisemmin grafiikkarajapinta toimii, sitä enemmän piirtokutsuja se pystyy välittämään. DirectX 12:n lisäksi testi mittaa kutsujen määrää DirectX 11- ja Mantle-rajapinnoilla.
Futuremarkin mukaan testiohjelma ei sovellu erilaisten järjestelmin vertailuun, vaan ainoastaan eri rajapintojen vertailuun samassa järjestelmässä. PC World on jo käyttänyt testijärjestelmänsä API Overhead -testin läpi ja sen perusteella DirectX 12:n avulla suoritin lähettää moninkertaisen määrän piirtokutsuja vanhempaan DirectX 11:sta verrattuna. Käytännössä sen pitäisi tarkoittaa sitä, että ruudulla voidaan esittää aiempaa enemmän objekteja. Testin tulokset ovat luonteeltaan kuitenkin teoreettisia, eikä siitä voida suoraan päätellä miten suorituskyky paranee esimerkiksi peleissä.
Windows 10:n julkaisun jälkeen Futuremark aikoo julkaista täysiverisen DirectX 12 -testin, jolla voidaan jo vertailla erilaisten järjestelmien suorituskykyä.