Panu Roivas
13. marraskuuta, 2014 14:29
AMD:n pelitieteilijä Richard Huddy piti esityksen marraskuun PDXLAN-tapahtumassa AMD:n uusista teknologioista, ja antoi myös päivitetyt lausunnot FreeSyncin julkaisun edistymisestä sekä Mantle API-tuen tilasta.
Nvidian ensimmäiset G-Sync-näytöt ovat olleet saatavilla jo Suomessa jonkin aikaa, mutta AMD:n vastinetta on lupailtu epämääräisesti 6-12 kuukauden aikataululla. Richard Huddyn mukaan ensimmäisten FreeSync-näyttöjen pitäisi kuitenkin ilmestyä joulu-tammikuun aikaan, ja AMD:ltä pitäisi tulla ajuri FreeSync-tuella samoihin aikoihin. Lisäksi Huddyn mukaan yksi valmistaja toimittaa jo FreeSynciä tukevaa näyttöä, mutta näyttö vaatii firmware-päivityksen toimiakseen sen kanssa.
FreeSyncin odotetaan olevan n. 100 dollaria halvempi kuin vastaavat Nvidian G-Sync-näytöt, sillä se ei vaadi erillistä lisenssiä tai Nvidian omaa FPGA-pohjaista skaalainta, vaan perustuu DisplayPort 1.2a -standardin valinnaiseen lisäosaan. AMD on jo aiemmin ilmoittanut tekevänsä yhteistyötä kolmen suurimman skaalainvalmistajan kanssa tuen lisäämisestä näytöissä käytettyihin skaalaimiin.
FreeSyncin lisäksi Huddy päivitti Mantle-rajapinnan tilannetta. Uusimpana Mantle-tuettuna pelinä on Dragon Age: Inquisition, joka julkaistaan 18. marraskuuta. Mantlen avoin SDK on edelleen luvattu tämän vuoden puolelle, ja sen myötä AMD avaa virallisesti mahdollisuuden myös Intelille ja Nvidialle tehdä omat ajurinsa Mantlelle, eikä AMD rajoita tätä mitenkään. Tästä huolimatta sen kilpailijat tuskin ottavat tarjousta vastaan. Microsoft aikoo julkaista vastaavilla ominaisuuksilla DirectX 12 -version ensi vuoden puolella. Huddy kuitenkin huomauttaa, että DX12:n uudet ominaisuudet eivät tule toimimaan Windows 7:lla, mutta Mantle vuorostaan toimii.