Petteri Pyyny
12. lokakuuta, 2014 12:10
Eilinen juttu Helsingin Sanomissa onnistui tekemään sen, mitä oikeastaan yksikään aiempi virkamieskoneiston järjettömyys ei ole Suomessa onnistunut tekemään: suomalaiset nousivat vastarintaan. Kansa, jota on holhottu, määräilty ja pompoteltu kasvottoman virkamieskoneiston toimesta vuosikymmenien ajan kilahti lopullisesti, kun selvisi, että Etelä-Suomen Aluehallintovirasto oli kiristänyt blogeja pitäviä yksityishenkilöitä.
Aikoinaan tykkäsin Taliskerista. ja Lagavulinista. Jokin muukin merkki meni alas. Mutta ne on jo melkein unohtuneet, paitsi nyt, #viski
AVI oli ilmoittanut, että mikäli yksityisten henkilöiden sivuilla mainittaisiin termi viski tulevan Olut- ja viskiexpon yhteydessä, AVI kieltäisi kyseiseltä tapahtumalta anniskeluluvat. Käytännössä viranomainen siis käski tapahtumaan mitenkään liittymättömiä yksityishenkilöitä sensuroimaan omia blogejaan tai täysin sivullisen omistama yritys, tapahtuman järjestäjä, menisi konkurssiin.
Jotta homma olisi naurettava, oli ko. bloggaajat olivat tiedustelleet jo etukäteen Aluehallintovirastoja valvovalta Valviralta saako tapahtuman nimessä käyttää termiä viski. Valvira oli tähän suostunut, mutta Valviran päätöksestä piittaamatta Etelä-Suomen Aluehallintovirasto otti silmätikukseen tapahtumaa innolla odottavat olut- ja viskibloggarit.
Tästä repesi ennennäkemätön meteli sosiaalisessa mediassa, jossa ihmeteltiin yksittäisen alkoholitermin demonisointia -- ja samalla ihmeteltiin mitä ihmeen tekemistä alkoholien hintahaarukan yläpäässä keikkuvilla laatuviskeillä on alkoholiin liittyvien yhteiskunnallisten ongelmien kanssa. Perustellusti voitaisiin olettaa, että Lasolin myynnin kieltäminen todennäköisesti vaikuttaisi ongelmakäyttöön enemmän kuin se, että päälle sadan euron viskeistä puhuminen kielletään.
Tuleva alkoholilainsäädännön muutos antaa huomattavan määrän lisää aseita alkoholia vastaan taistelevien virkamiesten arsenaaliin: nyt jo tiedetään, että erilaiset panimoiden yhteydessä näkyvät ulkomainokset (kuten Laililan Wirwoijusjuomatehtaan yhteydessä näkyvä Kukko-tölkki) tulevat katoamaan, Kukko-brändillä myytävät olutmakkarat saattavat kokea saman kohtalon, olutfirmojen rekkojen kyljistä katoavat brändit ja saattaapa Helsingin Koffin puistokin vaihtaa nimeään, jahka viranomaiset aiheen kimppuun pääsevät.
Alla pientä poimintaa Twitteristä ja Facebookista:
MT "Skotlantilainen #viski:tislaamo blokkasi suomalaiset sivuiltaan http://t.co/Xijx7aN7jE #MTVUutiset"
-- Atso Almila (@soalmila) October 12, 2014
Vastapakote. Tältä se siis tuntuu.
"Holhouspökäle osui tuulettimeen" – "Viski. Pyydän, että ilmiannatte minut Aville" - Uusi Suomi http://t.co/7AiDzMSdWd via @uusisuomi
-- Uusi Suomi (@uusisuomi) October 12, 2014
Pinnalla: #viski
-- Twiitit (@twiitit) October 12, 2014
FB:stä kuultua: viskin kulutus nousi yllättäen tänään ravintoloissa, jostain kuulemma loppu. Viski & olut -messuistakin tietää nyt jokainen.
-- Marjaana Toiminen (@Sarimarjaana) October 11, 2014
Nykyään paras tapa kostaa ravintolalle huonosta palvelusta lienee ravintolan #alkoholi?valikoiman kehuminen somessa. A-oikeudet pois? #viski
-- Tommy Rosenqvist (@tommyrosenqvist) October 11, 2014
Avi ja Valvira taisi saada aikaiseksi vuosikymmenen suurimman viski-markkinointikampanjan. #viski #grandone pic.twitter.com/MwW5WrgkJI
-- Jarno Alastalo (@SocialJarno) October 11, 2014
En yleensä juo viskiä, mutta ihan absurdihallintoviraston kunniaksi pitää käydä ostamassa. Mitä muuta hyvää kuin Laphroaig? #viski
-- Petri Pusa (@petripusa) October 11, 2014
Hello my name is Jussi Tapio Karhu. #viski #alkoholilaki pic.twitter.com/w3OILomGxS
— Jussi Karhu (@jtkarhu) October 11, 2014