Miten musiikin ostaminen on muuttunut? Kuva kertoo tärkeimmät trendit

Manu Pitkänen
25. elokuuta, 2014 13:10

Viimeisen 30 vuoden aikana musiikin kuuntelu ja ostaminen on muuttunut muutamaan otteeseen varsin radikaalisti. Tämä näkyy erittäin hyvin Digital Music News -sivuston tekemästä Yhdysvaltojen äänitekauppaa havainnollistavasta GIF-kuvasta (alla pari GIF:ssä käytettyä kuvaa).
1980-luvun alussa musiikki ostettiin Yhdysvalloissa käytännössä joko kasetille tai vinyylille tallennettuna. Vuosikymmenen aikana CD alkoi nostaa päätään ja 90-luvulle tultaessa jo yli puolet musiikkimynnistä tuli optisista levyistä. CD saavutti suosionsa huipun 2000-luvun alussa, jolloin se vastasi peräti 95 prosenttia musiikkimyynnistä.
Vähitellen ihmiset löysivät iTunesin ja muut verkkokaupat ja oppivat ostamaan musiikkia digitaalisessa muodossa. Vaikka CD onkin menettänyt ison palan markkinaosuudestaan digitaaliselle musiikkimyynnille, on se onnistunut pitämään pintansa muuttuvassa maailmassa. Edelleen noin kolmannes musiikkimyynnistä tulee CD-levyistä ja se on myös kaikista suosituin tapa ostaa musiikkia. Digitaalinen singlemyynti tulee toisena ja digitaalinen albumimyynti kolmantena (yhdessä ne ovat kuitenkin suurempia kuin CD).
Digitaalinen myynti ei ole musiikin muodonmuutoksen viimeinen pysäkki, sillä ajatus kuuntelemansa musiikin omistamisesta ja hallitsemisesta on hiljalleen häviämässä. Tilalle on tulossa kuukausimaksulliset suoratoistopalvelut, jossa musiikkia ei enää varsinaisesti osteta, vaan siinä hankitaan vain kuunteluoikeutta määräajaksi.



Lue myös nämä
Tägit
musiikki musiikkikauppa suoratoisto musiikkimyynti digitaalinen musiikki musiikkiteollisuus
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.