Manu Pitkänen
29. toukokuuta, 2014 8:42
Parin viikon huhumylly on päättynyt kun Apple on vahvistanut ostaneensa musiikkiyhtiöt Beats Electronicsin ja Beats Musicin. Kaupan kokonaisarvo on kolme miljardia dollaria, josta 2,6 miljardia dollaria maksetaan heti ja loput 400 miljoonaa dollaria myöhemmin. Kaupan odotetaan saavan viimeisen sinetin heinä-syyskuun aikana.
Siitä lähtien kun Applen yrityshistorian suurimmasta yritysostosta alettiin huhuilla, ryhdyttiin analysoimaan myös kaupan syitä. Kovasta ajatustyöstä huolimatta juuri ketään ei kyennyt sanomaan mikä tarkalleen ottaen oli lopullinen syy Applen kiinnostukselle. Yli miljardin liikevaihtoa takovat kuulokkeet ovat nousseet parissa vuodessa ihmisten tietoisuuteen, joten Beatsin brändin ostaminen tuntuu ihan järkevältä. Beatsin kuulokkeet voisivat korvata Applen iPod-musiikkisoittimet, joiden myyntiä iPadit ja iPhonet ovat kannibalisoineet tehokkaasti.
Toinen syy kaupalle on Applen verkkopalveluista vastaavan Eddy Cuen mukaan Beats Music -musiikkipalvelu, joka lanseerattiin Yhdysvalloissa vuoden alussa. Cuen mukaan se on ensimmäinen tilausmallia käyttävä musiikkipalvelu, joka on tehty oikein. Code Conferencessa puhuneen Beatsin perustaja Jimmy Iovinen mukaan musiikkipalvelulla on nyt 250 000 maksavaa asiakasta. Se ei ole kovin paljoa, kun sitä vertaa vanhempaan ja laajemmalle levinneeseen Spotifyhin, joka kertoi sillä olevan jo 10 miljoonaa maksavaa asiakasta. Beatsin on kuitenkin sanottu onnistuneen kääntämään kokeilijat tehokkaasti maksaviksi asiakkaiksi.