Muuttuuko facebookkaus totaalisesti tulevaisuudessa? Oculus-laseille tavoitellaan miljardia käyttäjää

Manu Pitkänen
7. toukokuuta, 2014 9:00

Oculuksen myynti Facebookille tuli täysin puskista maaliskuun lopulla, eikä kaupan julkistamisen jälkeenkään ollut selvää miksi ihmeessä maailman suurin yhteisöpalvelu haluaa olla mukana virtuaalilasien kehityksessä. Iso peliyhtiö olisi tuntunut paljon luontevammalta ostajalta kuin Facebook.
Kaupan julkistamisen yhteydessä puhuttiin Oculuksen olevan "uuden sukupolven alusta". Facebook on yrittänyt päästä mukaan mobiilialustakilpailuun mukaan, mutta tulokset ovat olleet laihoja. Ehkä Facebook on päättänyt luopua kunnianhimoisimmista mobiilihaaveistaan ja päättänyt keskittyä olemaan yhtiö, joka tuo markkinoille "sen seuraavan ison jutun".

Oculuksen toimitusjohtaja Brendan Iribe valotti TechCrunchin Disrupt-keskustelutilaisuudessa mitä ympäripyöreän "uuden sukupolven alustan" taakse kuuluu. Tavoitteena on luoda massiivinen, jopa miljardista käyttäjästä koostuva, verkosto virtuaalilasien avulla. MMO-ajatuksen taustalla ei ole välttämättä (pelkästään) pelaaminen, vaan Oculus haluaa saada ihmiset tuntemaan käyvänsä keskusteluja oikean ihmisen kanssa VR-lasien avulla, vaikkei kyseinen henkilö olisikaan fyysisesti läsnä.
Miljardin käyttäjän tavoittelu laitteelle joka ei ole vielä edes myynnissä, on äärimmäisen kunnianhimoinen tavoite. Facebookilla on kuitenkin jo yli miljardi käyttäjää, joten ehkä tätä kautta saadaan potkua lasien yleistymiselle.

Lue myös nämä
Tägit
Facebook Oculus Rift Oculus VR
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.