Juha Tuppi
1. toukokuuta, 2014 13:11
Tuoreimpien tietojen mukaan Facebookin kahden miljardin dollarin Oculus VR -kauppa on todella jouduttanut yhtiön virtuaalilasien kehitystä.
Business Insider haastatteli Oculus VR:n edustajaa Facebookin F8-kehittäjäkonferenssissa. Hänen mukaansa Oculus Rift -virtuaalilasien kuluttajaversio saattaisi olla valmis myyntiin jo ensi vuonna, mutta viimeistään vuonna 2016, jolloin laitteelle pitäisi olla jo tarjolla kattava määrä pelejä ja muuta sisältöä. Kuluttajaversion hinnoittelusta ei vielä ole tietoa, mutta Oculus on kokoamassa parhaillaan markkinointi- ja brändäystiimiä tuotteelle.
Oculus VR:n edustaja myös paljasti yhtiön ottaneen haltuunsa Valven huhutun virtuaalihuoneen, jossa Valve esitteli aikaisemmin omaa virtuaalitodellisuusteknologiaansa kehittäjille. Oculus VR on hyödyntänyt Valven huonetta ja sen entisiä asiantuntijoita edistyneemmän version kehittämiseen omasta virtuaalilaitteestaan, ja huhujen mukaan Mark Zuckerberg teki Oculuksen ostopäätöksen kokeiltuaan huonetta. Oculus VR -sijoittaja Chris Dixonin mukaan ulkopuolisille demonstroidut Crystal Cove- ja DK2-versiot kykenevät tarjoamaan noin puolet siitä kokemuksesta, mihin edistyneempi versio pystyy. Lisäksi Oculus VR:n edustaja kertoo virtuaalihuoneen teknologian olevan niin edistynyttä, ettei se enää aiheuta edes matkapahoinvoinnin tuntemusta siihen taipuvaisille.
Luonnollisesti huoneen vaativasta teknologiasta on vielä matkaa kuluttajalle sopivaan versioon. Oculus VR:n edustajan lausuntojen mukaan aikataulut ovat kuitenkin huomattavasti lyhemmät kuin mitä saattoi odottaa – mikäli tahti pysyy tällaisena, virtuaalinen todellisuus on pian nykypäivää.