Manu Pitkänen
24. huhtikuuta, 2014 12:02
IPod-musiikkisoitin on Applelle monella tapaa tärkeä laite. Sen myötä yhtiö alkoi muuntua tietokonevalmistajasta rekkalasteittain rahaa takovaksi mobiilijätiksi. Kaikki hyvä loppuu kuitenkin aikanaan ja tämä viisaus näyttäisi pätevän myös iPodiin.
Tähän mennessä noin 390 miljoonaa kappaletta myyneen ja 65 miljardin dollarin edestä liikevaihtoa synnyttäneen musiikkisoittimen myynti on rajussa laskussa: tammi-maaliskuussa iPod-liikevaihto oli 461 miljoonaa dollaria, kun se vielä vuotta aiemmin oli 973 miljoonaa dollaria. Applen liikevaihdosta enää vain noin prosentti tulee ikonisen MP3-soittimen myynnistä ja suunta on näyttäisi olevan jatkossakin vain alaspäin.
Apple vaikuttaa itsekin "menettäneen toivon" iPodin suhteen. Soittimeen ei ole tehty erityisen merkittäviä päivityksiä useaan vuoteen ja yhtiön toimitusjohtajakin on kuvaillut iPodia jo "laskevaksi bisnekseksi". Syyn tähän ymmärtää jokainen: miksi ostaa enää MP3-soitinta, kun älypuhelin pystyy tarjoaa samat ominaisuudet ja paljon enemmän. IPhone ja muut älypuhelimet ovat käytännössä syöneet MP3-soittimien markkinat, aivan kuten ne ovat tehneet tai ovat tekemässä monille muillekin laitteille (taskukamerat, käsikonsolit, autonavigaattorit jne.). Lisäksi, nykypäivänä ei ole enää täysin selvää, että kuluttaja haluaa ladata ja omistaa musiikkinsa – Spotify ja muut suoratoistopalvelut ovat osoittaneet, että kuluttajille riittää pelkästään pääsy musiikkiin.
IPodin myyntikäppyrää ekstrapoloimalla voidaan arvioida, että iPodin päivät ovat luetut hyvin pian. Soitin saattaa nähdä vielä nähdä kuluvan vuoden joulusesongin, mutta ensi vuonna sitä tuskin enää nähdään pukinkontissa.
Samaan aikaan kun Applen yksi tuotekategoria on hiljalleen tehnyt kuolemaa, on yhtiö alkanut koota yhteen porukkaa uuden tuotekategorian lanseeraamiseksi. Toistaiseksi ei tiedetä tarkalleen millaisesta laitteesta (tai kenties joukosta laitteita) on kyse, mutta huhut ovat jo parin vuoden ajan kertoneet sen olevan älykellon ja aktiivisuusrannekkeen kaltainen laite. Applen toimitusjohtaja Tim Cookin mukaan uuden tuotekategorian esittely on lähempänä kuin koskaan ennen. Tulosjulkistusta koskevassa lehdistötiedotteessakin Cook hehkuttaa julkistamattomia tuotteita, mikä ei ole kovin tyypillinen paikka tällaiselle intoilulle. Analyytikko Ming-Chi Kuon mukaan ns. iWatch saatettaisiin nähdä tämän vuoden syksyllä.
Lisää informaatiota Applen tulevista tuotteista saadan kesäkuun alussa, jolloin yhtiö järjestää vuosittaisen WWDC-kehittäjätapahtuman. Voisiko Apple esitellä iWatchin jo siellä saadakseen kehittäjät väsäämään sovelluksia uudelle laitteelle jo ennen kuin se saapuu kauppoihin?