Juha Tuppi
10. huhtikuuta, 2014 17:24
Virtuaaliesineistä todellisen maailman valuutaksi - verkkopelimaailmat avaavat uusia työmahdollisuuksia?
Polygon raportoi tänään yhdysvaltalaisen pelaajan tienanneen Player Studio -työkalulla sata tuhatta dollaria. Tieto on peräisin Sony Online Entertainmentin (SOE) John Smedleyltä, joka vastikään paljasti kyseisen henkilön luoneen esineitä SOE:n usean pelaajan verkkopeleihin pelinsisäisesti myytäväksi.
Player Studio on Sony Online Entertainmentin ohjelma, joka sallii käyttäjän luoda virtuaalisia esineitä ohjelmaa tukeviin peleihin valmiiden geometristen mallien pohjalta. Ohjelman tarjoamia esineiden malleja voidaan muokata esimerkiksi Photoshop-kuvankäsittelyohjelmalla. Valmiille esineelle annetaan asiaankuuluva nimi ja kuvaus, minkä jälkeen se voidaan luovuttaa Sonylle hyväksyttäväksi. Mikäli esine hyväksytään myytäväksi, sen luojalla on mahdollisuus saada 40%:n provisio esineen myyntiarvosta.
SOE:n Player Studiota tukevia pelejä ovat tällä hetkellä verkkopelit EverQuest, EverQuest II ja PlanetSide 2. Toistaiseksi Player Studio on käytettävissä ainoastaan Yhdysvalloissa, mutta SOE on ilmoittanut tuovansa ohjelman Yhdysvaltojen ulkopuolelle Kanadaan, Ranskaan, Saksaan ja Iso-Britanniaan toukokuun 1. päivä. Lisäksi suunnitteilla on työkalun tuominen myös muihin maihin myöhemmin tänä vuonna.