Petteri Pyyny
26. maaliskuuta, 2014 17:31
Olemme ns. sivuprojektina rakennelleet vuodenvaihteesta lähtien uutiskeräinpalvelua, joka ammentaa ideoita sekä kotimaisesta Ampparit.com-palvelusta että amppareiden brittiläisestä esikuvasta, NewsNow-palvelusta ja yhdistää molempien hyvät puolet ja heittää mukaan kasaan uusia ideoita.
Palvelu syntyi pitkälti omaan tarpeeseen, Hollannin ja Tanskan markkinoille, joista puuttuu vastaavantyyppinen uutiskeräin (Tanskasta ei löydy myöskään Google News-palvelua) ja halusimme yksinkertaisesti tuoda useammassa maassa ennestään hyväksitodetun palvelumallin myös em. markkinoille. Lopputuloksena syntyivät hollanninkielinen Nieuws2 sekä tanskankielinen Nyheder2.
Uutisaddikteina tietysti mukavasti toimiva konsepti piti saada käyttöön myös maissa, joiden kieli taipuu omaan korvaan vähän tutummin. Tuosta sivujuonteesta syntyi parissa viikossa uutiskeräimemme kotimainen versio.
Halusimme ehdottomasti erottua kotimaista kenttää suvereenisti dominoivasta, Otavamedian omistamasta Ampparit.com:sta ja käytimme omakohtaista kokemusta erilaisten uutispalveluiden käytöstä rakentaaksemme muutamia erottavia tekijöitä mukaan konseptiin.
Ensimmäinen selkeä ero syntyy siitä, että palvelustamme ei ole olemassa erillistä mobiiliversiota tai tablettiversiota, vaan sama sivusto mukautuu responsiivisen suunnittelun ansiosta kaikkiin päätelaitteisiin sellaisenaan.
Toki ongelmaksi muodostuvat uutissivustot, jotka eivät läheskään aina noudata nykyaikaista suunnittelua -- tai tarjoa automaattista, oikein toimivaa siirtymistä uutisen mobiiliversioon. Mutta katsoimme tämän sen verran pieneksi pahaksi, että yhden sivustoversion saavuttamat hyödyt yliajoivat haitat komeasti.
Yksi asia, joka aina tuppaa harmittamaan erilaisia uutiskeräimiä käytettäessä, on se, ettet koskaan tunnu muistavat mikähän se juttu oli, jonka luit "silloin ja silloin" aiheesta X. Tuota ongelmaa varten rakensimme palveluun kaksi lisäominaisuutta:
Suurimpia itkupotkuja erilaisten uutiskeräinten käytössä tuntuvat aiheuttavan ns. klikkienkalasteluotsikot, jotka nousevat ihmisten uteliaisuuden vuoksi jatkuvasti erilaisten top-listojen kärkeen. Halusimme löytää tavan ohjata tuota suuntausta hieman eri suuntaan ja pelkkien klikkien sijaan päätimme rakentaa pisteytysjärjestelmän, joka ottaa huomioon niin klikit, sosiaalisen median jaot kuin muutaman muunkin muuttujan rakentaessaan uutisten suosiolistoja. Samalla varasimme itsellemme mahdollisuuden muokata pisteiden muuttujia käyttäjiltä tulevan palautteen mukaan, jolloin pystymme paremmin kontrolloimaan palvelun laatua.
Luonnollisesti megasuositut viihdeotsikot nousevat edelleenkin kärkeen, jos niitä luetaan, jaetaan ja klikataan valtavat määrät -- tämähän vain todistaa sen, että kyseinen juttu kiinnostaa ihmisiä. Mutta nyt pelkkä otsikon klikkaus ei enää ratkaise uutisen sijoittumista listoilla, vaan myös muut tekijät otetaan huomioon.
"Suosituimmat"-lista ja pistemäärä on myös aikaan sidottu, eli pisteet sekä nousevat että laskevat sen mukaan, miten hyvin uutinen jaksaa kiinnostaa käyttäjiä.
Halusimme mahdollistaa ihan tavallisille ihmisille uutisotsikoiden lisäämisen omille kotisivuilleen. Teimme tätä varten widget-palvelun, jonka kautta voi valita haluamansa uutiskategorian ja uutisboksin koon. Tämän jälkeen sivu generoi rivin verran javascript-koodia. Käyttäjä laittaa verkkosivuilleen koodin haluamaansa paikkaan ja uutisotsikot sisältävä boksi ilmestyy sivuille.
Tarjoamme myös amatööriohjelmoijille, esim. mobiilisovelluksia varten kustakin uutisnäkymästä JSON-muotoisen syötteen tavanomaisen RSS-syötteen lisäksi. Toivomme, että kaupallisten (sekä mainosrahoitteiset että maksulliset) sovellusten/palveluiden kehittäjät ottaisivat meihin suoraan yhteyttä, jolloin voimme keskustella yhdessä palvelun käyttöehdoista ja taata varmemman/pysyvän tavan käyttää listauksiamme sovelluksissa.
Listamuotoinen, aikajärjestyksessä päivittyvä useamman lähteen virta on varsin kätevä työkalu myös monien muiden asioiden kuin uutisten seuraamiseen. Tätä testataksemme lisäsimme palveluun osion myös Keskustelualueille, josta löytyvät tällä hetkellä IT-sivustojen keskustelualueet sekä useampi kotimainen autoihin keskittyvä keskustelualue. Mikäli keskusteluille tulee käyttöä, tulemme lisäämään niiden määrää palvelussa lähiaikoina.
Samoin koemielessä lisäsimme palveluun Blogit -kategorian, jonka sisältö koostuu tällä hetkellä pääosin muotiblogeista, mutta tulemme lisäämään myös lisää kategorioita tuohonkin osioon, jos käyttäjiä se näyttää kiinnostavan.
Sekä blogit että keskustelut ovat piilossa etusivun "päävirrasta" eivätkä näy myöskään suosituimmat -sivulla. Eli näiden "lisäpalvelujen" otsikot eivät "sotke" uutislistoja, vaan ovat omana osionaan.
Palvelu on aivan alkuvaiheissaan ja emme tiedä, onko Amppareiden kilpailijalle tarvetta lainkaan. Toivomme kuitenkin että High.fi löytää käyttäjäkuntansa -- näin median näkökulmasta ajatus yhdestä suuresta liikennelähteestä ilman varteenotettavaa kilpailijaa on varsin epämiellyttävä. Jos jonain päivänä tuo lähde lopettaakin median X uutisten näyttämisen, saattaa media tipahtaa aikalailla tyhjän päälle. Ja kuten yleisesti tiedetään, kehitys kehittyy yleensä paljon nopeammin kun markkinoilla on kilpailua.
Uutislähteitä ja kategorioita tulemme lisäämään lähipäivinä varsin aggressiivisesti lisää, joten siltä osin homma tulee etenemään vauhdilla. Mutta kaipaamme ideoita siitä, mikä tekisi palvelusta selkeästi parhaan kotimaisen uutisportaalin.
Eli: kertokaa meille miten High.fi-palvelua pitäisi kehittää. Palautetta ja ideoita voi pistää joko tähän uutiseen uutiskommenttina tai suoraan meille palautekaavakkeemme kautta.