Juha Tuppi
14. helmikuuta, 2014 20:25
Markkinatutkimusta suorittava yhtiö NPD Group on julkaissut raportin Yhdysvaltojen konsolimarkkinoista tämän vuoden tammikuulta, ja sekä Microsoft että Sony ovat välittömästi tuulettaneet omia voittojaan.
Microsoft kertoi eilen Xbox-sivustollaan Xbox One -konsolin julkaisun olleen kaikista Xbox-konsoleista onnistunein. Lähteen mukaan uusi konsoli on myynyt Yhdysvalloissa ensimmäisen kolmen kuukauden aikana 2,29 kertaa nopeammin suhteessa edeltävään Xbox 360 -konsoliin. Lisäksi Microsoft kertoo myyneensä tammikuun aikana 2,27 miljoonaa Xbox-peliä Pohjois-Amerikassa kattaen 47% kuukauden konsolipelimyynnistä.
Vaikka Xbox-pelien myynti ylittikin PlayStation 4 -pelien myynnin tammikuussa, on myös syytä ottaa huomioon, että Microsoftin ilmoittama luku käsittää sekä Xbox 360- että Xbox One -konsoleille myydyt pelit. Sonyn pelimyynnistä ei ole ilmoitettu tarkkaa tietoa, mutta esimerkiksi CVG raportoi Tomb Raider: Definitive Edition -pelin myyneen PS4-alustalla tuplasti sen mitä muilla alustoilla.
Lisäksi Sony vaikuttaa voittaneen tammikuun konsolimyynnissä, vieläpä reilusti: Sony Computer Entertainmentin Amerikan-markkinoinnin John Koller totesi haastattelussa Yhdysvaltojen PlayStation-blogissa PS4:n myyneen lähes kaksinkertaisesti kilpailijaansa nähden.
Tältä pohjalta Sonyn PlayStation 4 vaikuttaa jatkavan voittokulkuaan, vaikka Microsoftin Xbox Onen ei voida missään tapauksessa sanoa menestyneen huonosti. Tarkkojen lukujen puuttuessa huomionarvoisin seikka lienee kuitenkin Tomb Raider: Definitive Editionin suosio PS4-konsolilla: pelikehittäjät pistävät asian varmasti merkille, joten mikäli Microsoft haluaa konsolinsa pysyvän edelleen mielenkiintoisena alustana pelien kehittämisen suhteen, sen on syytä parantaa suoritustaan.