Manu Pitkänen
12. helmikuuta, 2014 8:57
Mozilla aikoo upottaa suosittuun Firefox-selaimeensa mainoksia. Sponsoroitu sisältö on osa Directory Tiles -hanketta, jonka avulla yritetään parantaa ensikäyttäjien käyttökokemusta.
Tällä hetkellä kun Firefoxin käyttäjä avaa selaimen ensimmäistä kertaa ja aukaisee uuden välilehden, ei hänen selaushistoriasta löydy vielä yhtään sivua. Tästä syystä Firefox ei voi ehdottaa mitään selattavaa sisältöä yhdeksässä ruudussa, joissa muutoin näkyisi vierailluimmat sivustot.
Mozilla aikoo korjata tämän epäkohdan sisällyttämällä Firefoxiin valmiiksi vierailemisen arvoisia sivustoja. Osa niistä kuuluu Mozillan tuoteperheeseen ja osa on paikallisesti suosittuja sivustoja. Joukkoon mahtuu myös mainostettavia sivustoja, jotka Mozilla aikoo leimata selvästi sponsoroiduksi sisällöksi.
Mainospaikkana Firefoxin tyhjä välilehti on otollinen, sillä joka kuukausi niitä avataan pelkästään Yhdysvalloissa 100 miljardia kertaa. Hanke kuitenkin rajoittuu ainakin toistaiseksi vain uusiin käyttäjiin. Mozillan mukaan se on tällä hetkellä hyvin riippuvainen hakukoneilta tulevasta liikevaihdosta (97 %) ja mainoshankkeen taustalla on halu monipuolistaa tulolähteitä.