Juha Tuppi
3. helmikuuta, 2014 14:09
Yhdysvaltalainen Esurance-vakuutusyhtiö ei ehkä ajatellut suunnitelmaansa ihan loppuun asti ilmoittaessaan arpovansa 1,5 miljoonaa dollaria twiittaajien kesken.
Cnet raportoi tänään vakuutusyhtiö Esurancen viime yönä Super Bowl- tapahtuman jälkeen ilmoittamasta Twitter-kisasta. Kilpailuun osallistujien piti twiitatessaan lisätä viestiinsä #EsuranceSave30 osallistuakseen 1,5 miljoonan dollarin arvontaan. Lisäksi kisaan saattoi osallistua niin monta kertaa kuin halusi, kunhan viestit olisivat erilaisia keskenään.
Kampanja toimi osittain odotetusti, sillä kisa levisi viraaliksi hyvin nopeasti - viestien sisältö sen sijaan ei kaikissa tapauksissa varmasti ollut vakuutusyhtiön mieleen. Osa viesteistä piti sisällään hyvin alatyylistä materiaalia ja osa oli suoranaisesti painokelvottomia: muun muassa eräs twiittaaja ilmoitti viestissään vakuutusyhtiön olevan natsisotarikollisten perustama.
Yhtiö oli toki määritellyt tarkat ehdot osallistumiselle, joissa kiellettiin muun muassa osallistuminen loukkaavaa materiaalia sisältävällä viestillä: harva taisi kuitenkaan vaivautua lukemaan pientä pränttiä, kun kisamainoksessa pyydettiin vain lisäämään haluttu merkintä viestiin.
Esurance taitaa tällä hetkellä joutua tosissaan pohtimaan, onko kaikki julkisuus hyvää julkisuutta.