Panu Roivas
6. tammikuuta, 2014 17:05
AMD on luvannut tuoda vuonna 2014 Mantle-rajapintatuen useampaan peliin, ja näistä suurin nimi on luonnollisesti Battlefield 4. Mantle-päivitystä lupailtiin jo joulukuun puolelle, mutta DICE:n ongelmat pelin bugien kanssa ovat viivästyttäneet rajapintatuen julkaisua uudelle vuodelle. Uusimpien tietojen mukaan luvassa on kuitenkin parhaimmillaan 45% parempi suorituskyky verrattuna DirectX-rajapintaan.
PurePC-sivuston ottamat kuvat AMD:n suljetusta lehdistötilaisuudesta ovat ehtineet vuotaa nettiin, ja näiden mukana on vihdoin saatu arviota BF4:n suorituskykyparannuksesta Mantle-rajapinnalla. AMD:n tilaisuus keskittyi enimmäkseen uusiin Kaveri APU-suorittimiin, mutta erillisnäytönohjainten lisäksi myös tulevat Kaveri-piirit käyttävät GCN-grafiikka-arkkitehtuuria, ja hyötyvät näin ollen Mantlen tuomista eduista.
Mantlen on luvattu tuovan suorituskykyparannusta erityisesti CPU-riippuvaisissa tilanteissa, eli suurin etu Mantle-rajapinnasta nähtäneen juurikin AMD:n APU-piireillä. AMD:n diat eivät paljastaneet millaisella kokoonpanolla 45% suorituskykyparannus oli saavutettu, ja nähtäväksi jää miten paljon Mantlesta on hyötyä erillisnäytönohjaimilla ja tehokkaammilla kokoonpanoilla.
BF4:n Mantle-päivitys pyritään julkaisemaan vielä tammikuun aikana, mutta se ei ole ainoa Mantle-julkaisu lähiaikoina. Strategiapeleihin keskittyvä Oxide Games antoi marraskuussa esimakua Mantlen eduista CPU-riippuvaisisssa tilanteissa, ja yritys aikoo julkaista Nitrous-moottoria esittelevän Starswarm-demon mahdollisesti vielä tämän kuun aikana. Erittäin CPU-rajoitteinen demo hyötyy Mantle-rajapinnasta merkittävästi, suorituskyvyn ollessa parhaimmillaan lähes kolminkertainen Mantle-rajapinnalla DirectX:ään verrattuna.
Battlefieldin ja Oxiden demon ohella myös uusi Thief tukee Mantlea, ja se tullaan julkaisemaan helmikuun 27. Euroopassa. Mantlen lisäksi peli tukee myös TrueAudio-ääniteknologiaa, ja peli on saatavilla AMD:n Never Settle Forever -pelibundlen mukana.