Petteri Pyyny
17. marraskuuta, 2013 10:42
Samalla, kun Microsoft ja Sony siirtelevät joukkojaan kohti täysmittaista seuraavan sukupolven konsolisotaa, keskittyvät Google ja Mozilla selainpelaamisen tulevaisuuteen. Sekä Mozillan että Googlen lopullisena tavoitteena on muuttaa PC-pohjainen pelaaminen täysin selainpohjaiseksi -- ja samalla standardeja noudattavaksi.
Pelaajat, joille selainpelit edustavat mielikuvina lähinnä ankeita Java-pohjaisia virityksiä 2000-luvun alusta tai megaärsyttäviä Facebook-pelejä, naurahtavat moiselle hapatukselle. Mutta kehitys kulkee isoin askelin -- ja isolla rahalla -- kohti Mozillan ja Googlen viitoittamaa suuntaa. HTML5, JavaScript-moottoreiden valtava kehitys ja CSS3 ovat tuoneet tarjolle tekniikoita, joiden avulla käsitys siitä, mitä selaimella järkevästi voidaan tehdä, on muuttunut aikalailla täydellisesti. Etenkin JavaScript-moottoreiden kehitys on ollut hurjaa sen jälkeen, kun selainkilpailusta tuli kolmen suuren selainvalmistajan keskinäinen kilpakenttä.
Työn alla on useita projekteja, jotka saattavat tehdä visioista todellisuutta hyvinkin pian -- mm. alatason ohjelmoinnin mahdollistava asm.js -kirjasto kertoo tavoitteekseen sen, että desktop-pelit olisivat vain 2x hitaampia sen kautta selaimessa suoritettuna kuin natiiviversiot. Ja tämä siis tuotteelle, joka on vasta suljetussa testivaiheessa. Esimerkkeinä asm.js:ää käyttävistä toteutuksista voidaan mainita mm. selaimessa pyörivä versio Unreal Tournament III:sta, josta video alla:
Standardeja noudattavien pelien luominen on varmasti askel, joka kiinnostaa myös pelinkehittäjiä -- sama peli toimisi sellaisenaan mitä moninaisimmilla laitteilla, aina älypuhelimista tavallisiin PC-koneisiin. Kehityskustannukset laskisivat, kun porttaukseen käyttävä aika liittyisi lähinnä eri alustoille muokattujen ohjauskontrollien kehittämiseen, eikä niinkään enää koodin optimointiin alustakohtaisesti. Samalla tietysti JavaScript-moottoreiden kehitykseen ja selainten HTML5-tukeen -- ja nopeuteen -- pistettäisiin selainvalmistajien osalta vielä nykyistäkin enemmän resursseja.
Mozillan kehitysjohtaja Vladimir Vukicevic kertoo LA Timesin haastattelussa, että ensimmäiset "näyttävät" selainpelit ovat todellisuutta desktop-selaimilla jo alkuvuodesta 2014. Ja mobiiliselaimissa samat pelit nähtäneen vuoden 2014 puolivälissä.