Panu Roivas
18. lokakuuta, 2013 20:27
Nvidia esitteli Montrealissa pidetyssä tilaisuudessa uuden G-Sync-teknologian Kepler-näytönohjaimille. Käytännössä G-Sync tulee korjaamaan yhden tämän hetken suurimmista ongelmista pelikuvan toistossa näytölle, eli kuvan repeilemisen kun käytössä ei ole Vsyncin tapaista ratkaisua.
Nykyiset monitorit virkistävät kuvaa yleensä 60 Hz taajuudella, eli kerran n. 16 millisekunnissa. Näytönohjaimet eivät kuitenkaan renderöi pelikuvaa tähän tahtiin, vaan FPS voi vaihdella hyvinkin paljon. Tämä voi aiheuttaa kuitenkin aiheuttaa repeilyä pelikuvassa kun sisältöä ja näyttöä päivitetään eri tahtiin. Tätä ongelmaa on korjattu yleensä käyttämällä Vsync-asetusta, joka pakottaa kuvan päivittymään 60 Hz:n tahtiin, mutta tämä vuorostaan luo lisää ongelmia tuomalla lisää syöttöviivettä, ja jos näytönohjaimen suorituskyky ei riitä 60 FPS:n tasolle, tippuu FPS puoleen.
Nvidian G-Sync ratkaisee tämän ongelman tuomalla markkinoille uusia näyttöjä, joiden sisällä on uusi G-Sync-piiri, joka mahdollistaa vaihtelevan virkistystaajuuden käytön. Sen sijaan, että näyttö toimisi CRT-ajoilta peräisin olevalla vakiovirkistystaajuudella, näyttö pystyy sopeutumaan näytönohjaimen lähettämään pelikuvaan ilman repeilyongelmia.
Nvidia ei tietenkään itse valmista näyttöjä, joten se turvautuu siltä osin tuttuihin partnereihin, kuten Asus ja BenQ. Oletettavasti kyseessä on siis hyvin samankaltainen järjestely kuin nykyisillä 3D Vision -näytöillä, eikä liene kovin kaukaa haettua että juuri näissä näytöissä G-Sync-tuki tullaan ensimmäisenä näkemään. PCPerspectiven mukaan ensimmäinen G-Synciä tukeva näyttö olisi uusi versio Asuksen 144 Hz VG248QE:sta, mutta tarjolle tulisi myös jonkinlainen päivityskitti vanhoille malleille. Nvidia ei kuitenkaan antanut tilaisuudessa tarkempia tietoja milloin G-Sync-näytöt tulevat markkinoille, tai mihin hintaan. Tiedossa on kuitenkin, että G-Sync toimii vain DisplayPort-liitännän kautta Kepler-näytönohjaimilla.