Panu Roivas
26. syyskuuta, 2013 14:44
AMD piti eilen Hawaijilla julkistustilaisuuden, jossa se esitteli uuden sukupolven näytönohjaimia ja niiden mukana tulevia teknologioita. Merkittävimmät uudistukset olivat TrueAudio -äänipiiri ja Mantle -rajapinta grafiikalle.
TrueAudio on AMD:n täysin ohjelmoitava rautapohjainen audiomoottori, joka mahdollistaa ohjelmistopohjaisia toteutuksia paremman äänenlaadun. AMD ei kertonut tarkkoja tietoja TrueAudion toteutuksesta, mutta sen pitäisi tuoda mukanaan entistä parempaa tilaääntä perustuen muun muassa pelien sisäisiin paikkatietoihin, mikä mahdollistaa realistisemmat tilaäänet kuin mitä on mahdollista luoda esimerkiksi pelkästään surround-kuulokkeita käyttämällä.
Kehittyneet tilaäänet vaatisivat paljon prosessoritehoa, mutta TrueAudion rautapohjainen ratkaisu hoitaa tämän ilman suorituskyvyn laskua. TrueAudion kaltaista teknologiaa ei ole aiemmin lisätty näytönohjaimiin osittain siitä syystä, että Microsoft poisti Windows Vistan myötä audion rautakiihdytystuen. Tuki on kuitenkin palautettu Windows 8:n myötä, ja Microsoft käyttää myös Xbox Onessa omaa erillistä DSP-piiriä.
Haasteena AMD:lle on sovellustuki, sillä pelinkehittäjien on myös tuettava TrueAudiota. AMD:n tilaisuudessa demottiin muun muassa tulevaa Thief-peliä sekä indie-kehittäjä Xaviantin Lichdomia, jotka tukevat TrueAudiota. AMD on myös läheisessä yhteistyössä GenAudio, Firelight Technologies ja AudioKineticks -yritysten kanssa ohjelmistotuen parantamiseksi.
GenAudion sivuilla on kuunneltavissa lyhyt demopätkä tilaäänistä pakattuna stereosignaaliksi. TrueAudio -tuki löytyy toistaiseksi ainoastaan AMD:n R9 290X, 290 ja R7 260X -näytönohjaimista.