Ruotsissa jo yli 70 prosenttia musiikkikaupasta on suoratoistoa

Teemu Laitila
23. heinäkuuta, 2013 22:10

Spotifyn kotimaa Ruotsi on pitkään ollut edelläkävijä digitaalisessa musiikissa ja erityisesti suoratoistossa. Tuoreimpien lukujen mukaan jo 70,3 prosenttia kaikesta Ruotsissa ostetusta musiikista tulee streaming-palveluista.
Koko digitaalisen myynnin osuus on hieman yli kolme neljäsosaa koko potista, kun musiikkilatausten määrä on kutistunut noin kuuteen prosenttiin. Fyysiselle medialle jää enää vajaa neljänneksen osuus musiikkikaupasta.
Suoratoiston voimakas kasvu on mielenkiintoinen trendi, joka vaikuttaisi viestivän siitä, että musiikki on muuttunut kulutushyödykkeeksi suurimmalle osalle käyttäjistä eikä sen omistamisella fyysisessä tai edes digitaalisessa muodossa nähdä suurempaa lisäarvoa. Suoratoistolle on kuitenkin olemassa myös vastaliikkeensä, sillä Ruotsisa vinyylilevyjen myynti kasvoi 50 prosenttia alkuvuoden aikana.


Kuva: Digitalmusicnews.com


Lisäksi ainakin Ruotsissa suoratoisto vaikuttaisi olevan pelastamassa musiikkibisneksen, kun usean vuoden mittainen vapaapudotus musiikkimyynnissä on kääntynyt jälleen nousuun. Viimeisen puolen vuoden aikana myynti kasvoi 12 prosenttia.
Suomessa ollaan vielä reilusti jäljessä Ruotsin digimyynnin lukemia, sillä digimyynnin arvo musiikin kokonaismyynnistä ylsi viime vuonna vasta 27,37 prosenttiin. IFPI ei Suomessa erottele musiikkilatausten ja suoratoiston osuutta digimyynnissä, mutta suoratoiston osuus lienee Ruotsin trendin mukaisesti kasvussa Suomessakin.

Lue myös nämä
Tägit
Spotify Ruotsi musiikkikauppa suoratoisto
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.