40 prosenttia ihmisistä ei tunnista Googlen mainoksia hakutulosten joukosta

Valtteri Ahonen
28. kesäkuuta, 2013 10:49

Britannialaisen Bunnyfootin tekemässä tutkimuksessa on paljastunut, että suuri osa ihmisistä ei ymmärrä hakutulosten ja mainosten eroa Googlen hakusivulla, kirjoittaa Econsultancy.
Tutkimuksessa koehenkilöistä 81 % klikkasi hakutulosten yläpuolelle ilmestyviä mainoksia, ja vain 19 % varsinaisia hakutuloksia. Jatkoselvityksessä kävi ilmi, että tutkituista kaksi viidestä ei tiennyt ylimpien tulosten olleen mainoksia.

Alla olevasta kuvasta voi havaita, että mainokset on suhteellisen selkeästi merkitty. Mainosten alla on tummennettu pohja, minkä lisäksi laatikko on otsikoitu "Mainoksia hakuusi liittyen" -tyyppisesti.



Tästä huolimatta, kuten seuraavasta kuvasta käy hyvin ilmi, suurin osa ihmisistä klikkasi 3-4 ylintä tulosta, joista kolme oli siis mainoksia.



Kyseessä oli verratten pieni sadan ihmisen otos. Tutkimuksen tulokset ovat myös ristiriidassa Nielsenin tekemän tutkimuksen kanssa. Tässä tutkimuksessa seurattiin 28 miljoonan ihmisen kuukauden aikana tekemiä hakuja, ja tuloksien mukaan mainokset ja maksetut hakutulokset keräsivät noin 9 prosenttia kaikista klikeistä.

Yhdysvalloissa FTC (Federal Trade Commission) on juuri hiljattain lähtestynyt monia netissä toimivia firmoja uusilla ohjeilla koskien maksetun materiaalin esittämistä. Esimerkiksi Google on Reutersin mukaan saanut tällaisen kirjelmän, jossa yhtiötä patistetaan tekemään maksetuista hakutuloksista paremmin erotettavia. Ohjeistusta on viimeksi päivitetty vuonna 2002.

Lue myös nämä
Tägit
mainokset Google tutkimus hakukone
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.