Teemu Laitila
18. kesäkuuta, 2013 18:01
Jos Nvidian visio pelaamisen tulevaisuudesta toteutuu, raskaammatkaan 3D-pelit eivät enää tulevaisuudessa vaadi tehokkaan pelikoneen ostamista, vaan pelit pyörivät yhtiön Grid-palvelimilla, josta kuva siirretään käyttäjän ruudulle netin läpi.
Nvidia esitteli Gridin alun perin runsas vuosi sitten ja yhtiö on sen jälkeen demonnut alustansa tehoja eri laitteilla. Viimeisin demo nähtiin viime viikon E3-messuilla, jossa Nvidian pisteessä sai pelata Borderlands 2 -peliä avoimella Android-konsolilla Ouyalla.
Androidcentral kuvasi pelisession ja haastatteli samalla Gridin parissa työskentelevää Nvidian insinööriä Chad Cooperia. Cooper kertoo videolla, että Borderlands 2 pyörii itse asiassa Nvidian palvelimella, joka on kokoonpanosta riippuen varustettu 8 - 16 Kepler-piirillä. Näytönohjaimet laskevat grafiikan kuten normaalissa pelissä, jonka jälkeen yksittäiset ruudut pakataan h.264-formaattiin ja toimitetaan käyttäjän laitteeseen, joka puolestaan purkaa videon ruudulla näkyväksi peliksi. Nvidian mukaan latenssit ovat edelleen ongelma, eikä parhaiden pelitietokoneiden nopeuteen ylletä ainakaan hetkeen, mutta Cooperin mukaan kokemus vastaa jo konsolipelejä.
Nvidia ei itse aio ryhtyä tarjoamaan pilvipelipalveluita käyttäjille, vaan tarjoaa muille pilvipelipalveluille laitteiston pelien pyörittämiseen.
Koko haastattelu alla olevalla videolla: