Teemu Laitila
4. kesäkuuta, 2013 14:06
Musiikkipalvelu Napster on avautunut myös suomalaisten käyttöön. Palvelu tarjoaa tutun paketin: kympillä kuussa saa kuunnella rajattomasti musiikkia palvelun valikoimasta.
Napster on monille tuttu ensimmäisenä ison mittakaavan P2P-jakosovelluksena, jonka taru päättyi mittaviin oikeudenkäynteihin jo 2000-luvun alkupuolella. Nykyään Napster on yksi suoratoistopalvelu muiden joukossa.
Palvelun vahvuudeksi kerrotaan sen oma Napster Music Guide, jonka on tarkoitus helpottaa uuden kiinnostavan musiikin löytämistä. Music Guide sisältää ylläpidettyjä soittolistoja, artistihaastatteluita ja live-sessioita. Napsterin mukaan palvelu sisältää noin 20 miljoonaa musiikkikappaletta.
Napsterin kuukausihinta on 9,95 euroa, joka sisältää oikeuden kuunteluun kaikilla tuetuilla laitteilla (iPhone, iPad, Android-laitteet) myös ilman nettiyhteyttä. Uusille asiakkaille on tarjolla 30 päivän ilmainen kokeilujakso.
Nykyisellä Napsterilla ei ole nimen lisäksi juuri muuta tekemistä alkuperäisen P2P-sovelluksen kanssa. Piraattimenneisyydestään huolimatta Napster on yksi digitaalisen musiikkikaupan pioneereja. Palvelu on kokeillut erilaisia bisnesmalleja ja sen omisti hetken aikaa Yhdysvaltain suurin kauppaketju Best Buy. Napsterin nykyinen omistaja on Rhapsody International, joka tarjoaa Yhdysvalloissa Rhapsody-nimistä musiikkipalvelua. Napster on käytännössä sama palvelu kansainvälisille markkinoille tarjottuna.