Teemu Laitila
26. huhtikuuta, 2013 20:05
Tulevan Xboxin mahdollinen vaatimus jatkuvasta nettiyhteydestä on herättänyt huolta konsolipelaajissa. Tarkempia tietoja todellisista vaatimuksista ei kuitenkaan ole tähän mennessä saatu. Polygonin tuoreet tiedot antavat vihiä siitä, että tilanne ei välttämättä ole niin paha kuin vaikuttaa.
Sivusto väittää omiin lähteisiinsä perustuen, että tähän mennessä vain "always on" -termillä kuvailtu vaatimus liittyy ensiksikin laitteen mediaominaisuuksiin, joiden toiminnan kannalta nettiyhteys on tärkeä, mutta nettiyhteyttä voidaan käyttää myös kopiointiestomenetelmänä.
Aikaisempien huhujen perusteella monia on huolettanut se, että konsoli saattaisi vaatia nettiyhteyttä kaikkia pelejä pelatessa ja yhteyden katketessa katkeaisi myös peli riippumatta siitä, onko kyseessä yksin- vai moninpeli. Polygonin tietojen perusteella Microsoft antaa pelikehittäjille päätäntävallan sen suhteen, tarkistaako peli aitouden netin kautta vain asennuksen yhteydessä vai vaaditaanko käynnistymiseen joka kerta toimivaa nettiyhteyttä. Sivusto kuitenkin huomauttaa, että Microsoftin ohjeistus nettiyhteydestä saattaa muuttua vielä ennen marraskuun alussa odotettua julkaisua.
Vastaava tilanne on tällä hetkellä pc-puolella, jossa jatkuvaan nettiyhteyteen perustuva DRM-toiminto on kuitenkin ollut melkoisessa vastatuulessa. Esimerkiksi Ubisoft päätti luopua DRM-tekniikastaan vihaisten pelaajien kritiikin jälkeen. Edellinen toimintaa rajoittavan DRM:n käytöstä syytetty pelijulkaisija oli Electronics Arts, jonka uusin SimCity-peli oli käyttökelvoton useita päiviä julkaisunsa jälkeen, kun pelaajaryntäys kaatoi pelipalvelimet.
Nettiyhteyteen liittyvien tietojen lisäksi Polygon kertoo, että sosiaalinen media ja sisältöjen jakaminen tulee olemaan suuressa roolissa myös tulevassa Xboxissa. Polygonin mukaan laitteeseen tulee PlayStation 4:n tapaan mahdollisuus jakaa pelivideoita suoraan nettiin ohjaimesta löytyvän painikkeen avulla.