Manu Pitkänen
26. huhtikuuta, 2013 13:02
USC Annenberg Center for the Digital Futuren mukaan yksityisyyden suoja internetissä on kuollut. Nietzschemäisen julistuksen taustalla on tutkimuskeskuksen tekemä tutkimus, jonka mukaan nuoret suhtautuvat vanhempiin verrattuna löysemmin heidän yksityisyyteen verkossa. Tutkimuksessa jaettiin Internetin käyttäjät kahteen ikäryhmään: 18–34-vuotiaisiin ja yli 35-vuotiaisiin.
70 prosenttia nuorista ja 77 prosenttia yli 35-vuotiaista oli sitä mieltä, ettei kenenkään tulisi koskaan päästä käsiksi heidän yksityistietoihin. Tästä huolimatta yli puolet nuorempaan ikäryhmään kuuluvista olivat valmiita luovuttamaan yksityistietojaan verkkopalveluille, mikäli he saavat vastineeksi jotakin. Vanhemmat nettisurffaajat suhtautuivat asiaan tiukemmin, heistä noin 40 prosenttia olivat valmiita vaihtokauppaan.
Tutkimuksen havaintoihin kuului myös se, että nuoremmat surffaajat viihtyvät vanhempia enemmän sosiaalisissa medioissa. Nuoret olivat myös kiinnostuneempia jakamaan paikkatietojaan mikäli he saavat vastineeksi alennuskuponkeja lähistöllä olevista yrityksistä. Tietojen käyttö kohdistettuun mainontaan koettiin kuitenkin ongelmalliseksi molemmissa ryhmissä.
Tutkimusyhtiö Bovitzin Elaine B. Colemanin mukaan nuorten asenne yksityisyyteen ei johdu välinpitämättömyydestä. Kyse on pikemminkin siitä, että he näkevät tiedonvaihdon kuuluvan osaksi sosiaalista mediaa.