Valtteri Ahonen
15. maaliskuuta, 2013 16:04
Tablettimarkkinat kuohuvat. Applen iPadien kaatamattomalta vaikuttanut voittokulku on kääntymässä pian tappioksi - sikäli kun tappioksi lasketaan alle 50 prosentin markkinaosuus.
Androidilla menee siis hyvin. Googlen järjestelmään perustuvat tabletit ovat saamassa Applesta niskalenkin, mutta entäpä muut? Muilla tarkoitetaan tässä yhteydessä tietysti Microsoftia ja lähinnä sen Surface-tabletteja, joista oli lupa odottaa jotain suurta.
Hiljattain uutisoimme IDC:n arviosta, jonka perusteella Windows 8 -pohjaiset tabletit eivät onnistuisi saamaan aikaan markkinoilla suurta liikettä. IDC:n mukaan Windows 8 -tabletit saisivat haltuunsa markkinoista vain seitsemän ja puoli prosenttia, minkä ohella Windows RT valloittaisi alle kolme prosenttia kuluttajista. Tämän vuoden loppuun mennessä iOS:n osuudeksi arvellaan jäävän 46 ja Androidin 49 prosenttia - puhutaan siis hieman eri luvuista.
Myyntiluvut ovat selvästi alhaisemmat kuin oli odotettu. Microsoftin kerrotaan tilanneen noin 3 miljoonaa tablettia ja myynnin odotettiin nousevan loppuvuodesta pelkästään RT-tablettien ostalta kahteen miljoonaan.
Vertailuluvuksi voidaan ottaa kilpailevan omenayhtiön iPad-myynti, joka ylsi vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä noin 23 miljoonaan kappaleeseen.
Yhdeksi Windows-tablettien myyntiä hidastavaksi tekijäksi muiden ohella on arvioitu sovelluskaupan "pieni" valikoima. Microsoft ei ole paljastanut virallisia lukumääriä, mutta RT-tableteille on MetroStore Scannerin omien laskelmien mukaan noin 47 000 sovellusta. iPadille luvuksi kerrotaan 300 000.