Sami Koivunen
28. tammikuuta, 2013 14:14
Global Web Indexin tekemän tutkimuksen mukaan Google+ on tällä hetkellä maapallon toiseksi suosituin sosiaalinen media. Tuloksen on varmistanut myös tunnettu Forbes-julkaisu. Suosituimman median aseman on säilyttänyt tietenkin Facebook 693 miljoonalla aktiivisella käyttäjällä, kun toisena olevan Google+:n lukema on 343 miljoonaa ja Twitterin 288 miljoonaa. Lukujen mukaan Google+:n käyttäjämäärä kasvoi räjähdysmäisesti viime vuonna, kun taas Facebook ja Twitter ovat edustaneet maltillisempaa kasvua.
Googlen vahvaa asemaa sosiaalisena mediana korostaa YouTube-palvelun nostaminen listalle. Google-omisteinen YouTube on listattu Twitterin kanssa tasavahvaksi noin 300 miljoonalla käyttäjällä. Tulokset perustuvat viime vuoden viimeisellä neljänneksellä kerättyihin tietoihin. Tutkimuksessa seurattiin Internetin käyttäjiä 31 erilaisella markkina-alueella, jotka edustavat 90 prosenttia kaikista maailman netin käyttäjistä. Tulosten perusteella esimerkiksi Facebookia käyttää kuukausittain peräti 51 prosenttia kaikista Internetin käyttäjistä. Lisäksi 25 prosenttia käyttää aktiivisesti Google+ -palvelua ja 21 prosenttia Twitteria ja YouTubea.
Suurten sosiaalisten medioiden kasvun lisäksi tulokset kertovat paikallisempien palveluiden hiipumisesta. Muun muassa Kiinassa paikallisten sosiaalisten medioiden palveluiden käyttöä hillitsevät säädökset oikeiden nimi- ja puhelinnumerotietojen luovuttamisesta. Lisäksi suurimmilla sosiaalisilla medioilla on tarjolla laajasti laadukkaita sovelluksia mobiililaitteisiin.