EU-ehdotus veisi pohjan Facebookin ja Gmailin kaltaisilta mainosrahoitteisilta palveluilta

Valtteri Ahonen
10. tammikuuta, 2013 20:17

EU-parlamentille on tulossa käsittelyyn "mietintöluonnos", jonka muuttuessa mahdollisesti laiksi Facebookin ja Googlen kaltaisten käyttäjän tiedoilla kauppaa tekevien yritysten olisi mietittävä uudemman kerran, onko niillä vara tarjota palveluitaan kuluttajille ilmaiseksi. Asiasta uutisoi ZDNet.
"Teknologia on mullistanut sekä talouden että sosiaalisen elämän, ja sen vuoksi on parannettava oikeudellisia takeita, joiden avulla helpotetaan edelleen vapaata tiedonkulkua unionissa -- samalla kun varmistetaan henkilötietojen korkeatasoinen suoja."

Ehdotuksissa painotetaan sitä, että yksilön on voitava valvoa riittävän helposti, mihin hänen tietojaan käytetään. Käyttäjää ei tulisi myöskään johdattaa tilanteeseen, jossa hänet pakotetaan hyväksymään muutuneet palvelun ehdot ainoan muun vaihtoehdon ollessa palvelun käytön lopettaminen.
Mikäli Facebookin kaltaiset mainoksilla elävät ilmaispalvelut eivät voi enää hyödyntää käyttäjiensä tietoja niille voitollisella tavalla, saattaa ainoa mahdollisuus olla siirtyä perimään käyttäjäkohtaisia maksuja. Ongelmaksi muodostuu ilmeisesti se, että mainokset kohdennetaan niin hyvin käyttäjästä kerättyjen tietojen mukaan.

Tähän tilanteeseen joutuminen on kuitenkin näillä näkymin vielä aika epätodennäköistä, eikä tällaista muutosta ainakaan lähiaikoina tule tapahtumaan. Todennäköisesti ehdotelma tulee lainvoimaiseksi jossain määrin, mahdollisesti jo kuluvan vuoden aikana, mutta mainosvetoisia yrityksiä ylenmäärin rajoittavat kohdat tullaan luultavasti karsimaan sitä ennen.



Mietinnössä puhutaan esimerkiksi siitä, että käyttäjän on halutessaan saatava selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa "rekisterinpitäjän" hänestä keräämät tiedot. Lisäksi ne on tarvittaessa nopeasti saatava pois rekisteristä käyttäjän niin pyytäessä.

"Kun tietojenkäsittely perustuu rekisteröidyn suostumukseen, rekisterinpitäjällä olisi oltava vastuu sen osoittamisesta, että rekisteröity on antanut suostumuksensa käsittelytoimiin. -- Sen varmistamiseksi, että suostumus annetaan vapaasti, olisi täsmennettävä, että suostumus ei ole pätevä peruste tietojenkäsittelylle, jos yksilöllä ei ole todellista vapaan valinnan mahdollisuutta ja jos hän ei voi myöhemmin kieltäytyä suostumuksen antamisesta tai peruuttaa sitä ilman, että siitä aiheutuu hänelle haittaa. Oletusvaihtoehdot, kuten valmiiksi rastitetut ruudut, joita rekisteröidyn on muutettava vastustaakseen tietojensa käsittelyä, eivät merkitse vapaata suostumusta."

Koko mietintöluonnos löytyy suomeksi täältä.

Lue myös nämä
Tägit
EU Euroopan Unioni tietosuoja
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.