Teemu Laitila
24. syyskuuta, 2012 18:29
Pilvipalvelimiin soveltuvia grafiikkapiirejä kehittelevä Nvidia uskoo, että ensi vuodelle odotettu seuraava pelikonsoleiden sukupolvi jää myös konsoleiden viimeiseksi. Nvidialla pilvitekniikkaan keskittyvää GeForce Grid Cloud Gaming -osastoa johtava Phil Eisler odottaa pilvitekniikan ajavan ohi hitaasti kehittyvästä konsolitekniikasta tulevina vuosina.
"Nykyinen konsolisukupolvi on lähes kymmenen vuotta vanhaa tekniikkansa puolesta. Pilvipelitekniikan hyvä puoli on siinä, että se kehittyy paremmaksi ja paremmaksi joka vuosi", Eisler kommentoi VentureBeat-sivuston haastattelussa. "Nvidia investoi tähän tekniikkaan osaksi siksi, että näemme siellä olevan ongelmia, jotka kuitenkin ovat korjattavissa ja kehitys menee koko ajan oikeaan suuntaan."
Nykyisessä tilanteessa pilvipelaaminen ei vaikuta erityisen houkuttelevalta eivätkä pilvipelejä tarjoavat yhtiöt kuten Sonyn ostama Gaikai sekä kesällä talousvaikeuksiin ajautunut OnLive ole pärjänneet erityisen hyvin, Eisler uskoo tekniikan kehittymisen ratkaisevan ongelmia. "Nettiliittymien kaista kasvaa koko ajan. Palvelinhuoneiden pyörittämisen kulut ovat menossa alaspäin. Olemme saamassa latenssit pienemmiksi. Koko pelikokemus paranee vuosi vuodelta aina siihen pisteeseen, jossa uskon siitä tulevan pääasiallinen pelitapa", Eisler ennustaa.
Vaikka latenssi on yksi pilvipalveluiden suurimpia ongelmia tällä hetkellä, Eisler uskoo pilvipalveluiden saavuttavan piakkoin jopa nykyisiä pelikonsoleita pienemmät vasteajat: "Keskivertopelaajan Xbox-konsolissa on tällä hetkellä 150 - 200 millisekunnin latenssi ja pelaajat ovat tottuneet siihen".
Tähän mennessä nähtyjen pilvipelitoteutusten taustalla on vaadittu käytännössä yksi tehokas näytönohjain pelaajaa kohti, mutta Nvidian Kepler-ohjaimet tukevat näytönohjainten virtualisointia, joka tehojen kasvaessa mahdollistaa useamman pelin pyörittämisen yhdellä palvelimella.