Pelikehittäjä kieltäytyy korjaamasta peliä, syyttää Microsoftia

Matti Robinson
19. heinäkuuta, 2012 17:28

Pienten pelitalojen tai yksittäisten kehittäjien portfolioon kuuluu usein vain helppoja ja halpoja jakelukanavia käyttäviä pelejä, joiden kehityskustannukset ovat maltillisia. Käytännössä pelit jaellaan siis pelikoneen alustan verkkokauppojen välityksellä, joita voivat olla esimerkiksi App Store, Xbox Live, PlayStation Store tai Steam.
Tällaisia pelejä kehittää myös Polytron, jonka suosittu Fez-tasohyppely on julkaistu Xbox Live Arcade -palvelussa aiemmin tänä vuonna. Muiden verkkoteitse toimivien kauppojen tavoin Xbox Live mahdollistaa päivityspakettejen eli patchien julkaisun. Polytronin mukaan pelin korjausten julkaisu pitää kuitenkin sisällään järkyttävän sudenkuopan.
Hyväksymisen jälkeen patchin muuttaminen ei käy päinsä, sillä Microsoft pyytää moisesta huvista kymmeniä tuhansia dollareita. Microsoftin mukaan paketti oli jo "tarpeeksi hyvä".
Ongelma koskettaa kehittäjän mukaan vain alle prosenttia pelaajista, mutta sekin on tietysti liikaa. Polytronin mukaan lataustiedostoja korruptoiva bugi olisi helposti korjattavissa, mutta blogikirjoituksen perusteella saa käsityksen, että aivan tarkkaa tietoa ongelmasta ei sittenkään ole.
Microsoft antoi kaksi vaihtoehtoa: maksaa jättisumma ja uusia korjauspaketti tai julkaista korjauspaketti sellaisenaan. Muutaman ihmisen indiefirma Polytron päätti valita jälkimmäisen vaihtoehdon.
Vaikka tapaus vaikuttaa epäilyttävältä, niin jotain perää tilityksessä todennäköisesti on. Seikkailupeleistään tuttu Tim Schafer kertoi alkuvuodesta samaisesta ongelmasta. Schaferin mukaan Microsoft voi periä päivityksestä jopa 40 000 dollaria. Polytronin mukaan korjaus olisi tullut julkaisusta kahdessa viikossa, mikäli peli olisi julkaistu Xbox Liven sijaan Steamissä. Myös Schaferin vetämän Double Fine -pelitalon seuraava seikkailupeli julkaistaan Steamin kautta.

Lue myös nämä
Tägit
Steam Xbox LIVE Polytron
Käytämme evästeitä sivuillamme. Näin parannamme palveluamme.