Teemu Laitila
19. huhtikuuta, 2012 11:38
Spotify ja Coca-Cola ilmoittivat eilen solmineensa laajan sopimuksen yhteistyöstä. Ilmoitus sai nettimedioissa lähinnä haalean vastaanoton, sillä käyttäjien kannalta lehdistötilaisuuden sisältö ei ollut erityisen mielenkiintoista.
Itsekin uutisoin lehdistötilaisuuden sisällöstä ennakkotietojen perusteella. Näkökulmana oli pitkään odotetun iPad-sovelluksen poissaolo julkistusten listalta eikä lopullinenkaan tilaisuus tuonut kummempia yllätyksiä. Silti Spotifyn uutinen Coca-Cola-yhteistyöstä oli yhtiölle itselleen erittäin merkittävä.
Spotify on kasvanut nopeasti vain Pohjoismaissa toimivasta musiikki-start-upista yhdeksi isoimmista tekijöistä musiikkialalla. Pitkään valmistellun Yhdysvaltain julkaisun jälkeen käyttäjämäärät ovat kasvaneet kohisten ja palvelulla on jo 15 miljoonaa aktiivista käyttäjää, joista kolme miljoonaa maksaa käytöstä kuukausimaksua.
Viime vuoden puolella Spotify solmi yhteistyösopimuksen Facebookin kanssa. Vaikka tiukentunut integraatio sosiaaliseen mediaan on saanut myös kritiikkiä osakseen, on yhteistyö maailman suurimman sosiaalisen median palvelun kanssa ollut Spotifylle hyödyllistä. Coca-Cola-sopimus on yhtiön kannalta todennäköisesti vähintään yhtä hyödyllinen ja tarkemmalla tarkastelulla yhtiöt ovat täydellinen pari.
Mitä virvoitusjuomayhtiö pystyy antamaan Spofitylle ja mitä Coca-Cola sopimuksesta hyötyy? Spotifyn kannalta kyseessä on mahdollisuus hyödyntää Coca-Colan näkyvyyttä maailmalla. Coca-Cola on ehkä maailman tunnetuin brändi, jonka logoja ei yksinkertaisesti pääse karkuun missään maapallon kolkassa. Uuden sopimuksen mukaan "Coca-Cola kutsuu kuluttajia Spotifyn pariin omissa live-tapahtumissaan, tv-mainoksissaan sekä digimainonnassaan". Coca-Colan fanisivu Facebookissa on koko palveluin tykätyin. Tulevaisuudessa Coca-Colan fanisivuilla tulee näkymään Spotifyn soitin, mikä tuo musiikkipalvelun kokonaan uuden käyttäjäryhmän tietoisuuteen.
Coca-Cola puolestaan saa Spotifylta näkyvyyttä työpöytäsovelluksessa sekä ison annoksen positiivista julkisuutta liittoutuessaan tyylikkääksi koetun uuden musiikkipalvelun kanssa. Spotify-yhteistyöllä Coca-Cola haluaa säilyttää näkyvyytensä nuoren sukupolven keskuudessa ja musiikki on aiemminkin ollut suuri osa juomayhtiön julkisuuskuvaa ja kampanjoita.
"Maailmassa on paljon ihmisiä, jotka juovat Coca-Colaa, mutta eivät vielä ole Spotify-käyttäjiä ja haluamme tuoda Spotifyn näidenkin ihmisten tietoisuuteen? Spotify on mahtava tuote ja kaikilla pitäisi olla pääsy sen pariin", Coca-Colalta kerrotaan. Ajatus ei todennäköisesti ole hassumpi Spotifynkaan mielestä.