Teemu Laitila
15. huhtikuuta, 2012 17:04
Eilen uutisoitu Valven työpaikkailmoitus vaikuttaisi perinteisen pelikoneen tai konsolin sijaan liittyvän yhtiön tutkimushankkeisiin, joissa on tarkoitus kehittää muun muassa päälle puettavaa tietotekniikkaa. Valven tutkimushankkeita valottaa yhtiön Michael Abrash yhtiön blogiin kirjoittamassaan viestissä.
Laitesuunnitteluun erikoistuneen insinöörin palkkauksen spekuloitiin monin paikoin liittyvän aiemmin huhuttuun Steam-palvelun ympärille rakentuvaan pelilaitteeseen. Eilisen uutisen kommenteissa kuitenkin nopeasti viitattiin Kotakun uutiseen Michael Abrashin jo perjantaina julkistamasta katsauksesta Valven tulevaisuuden pelilaitteiden tutkimusprojekteihin.
Blogissa Abrash kertoo omista visioistaan tulevaisuuden tietokoneiden suhteen. Abrashin mukaan päälle puettavat tietokoneet ovat seuraava looginen askel kehityksessä, joka on kulkenut työpöydiltä laukkuun ja sieltä taskuihin. Abrash uskoo huomaamattomien ja Terminator-tyylistä lisättyä todellisuutta tarjoavien tietokoneiden yleistyvän jo seuraavien 3- 5 vuoden aikana, sillä niissä tarvittava tekniikka on jo kehittymässä hyvää vauhtia.
Abrashin mukaan blogissa esitettyjä visioita ei kannata liittää mihinkään nimenomaiseen tuotteeseen, eikä Valve suunnittele laitejulkistusten tekemistä seuraavilla E3-messuilla. Blogin mukaan Valvella on tapana kokeilla ja kehitellä eikä epäonnistumista pelätä.
Vaikka blogissa laitetaan piste spekulaatioille Valven omasta pelilaitteesta, teksti jättää takaportin auki tulevaisuuden julkistuksille. Valve ei olisi ensimmäinen myös laitemyyjäksi ryhtynyt sisällöntuottaja ja Steamilla olisi potentiaalia toimia pelilaitteen (konsolin, tietokoneen tai muun laitteen) sisältöjärjestelmänä. Lähin esimerkki olemassa olevan sisältökaupan hyödyntämisestä myös laitemarkkinoilla on Amazon, jonka 199 dollarin hintainen, sisältökauppaan tiukasti sidottu Android-tabletti on menestynyt loistavasti Yhdysvaltain markkinoilla.