Manu Pitkänen
26. maaliskuuta, 2012 12:30
Yhdysvalloissa elokuvien verkkojakelu ohittaa tänä vuonna fyysiset mediat, kuten DVD- ja Blu-ray-levyt, arvelee IHS Screen Digest. Tutkimusyhtiön mukaan Yhdysvalloissa katsellaan elokuvia verkon kautta tänä vuonna 3,4 miljardia kertaa, kun fyysisten medioiden osuus jää 2,4 miljardiin.
Viime vuonna elokuvia katsottiin IHS:n mukaan 2,6 miljardia kertaa levyiltä, kun verkkojakelun osuus jäi miljardiin. Verkkojakelun odotetaan siis kasvavan rajusti, mutta muutos ei juurikaan näy fyysisten medioiden kysynnässä. Muutoksen odotetaan olevan hidas prosessi, joten Blu-ray-elokuvilla on vielä elinaikaa jäljellä.
Muutos on huomioitu myös Hollywoodissa, jossa ollaan oltu ajoissa liikenteessä. Elokuva-ala on nimittäin jo ehtinyt luoda oman UltraViolet-järjestelmän, jonka avulla kuluttajien katseluoikeuksia voidaan säädellä verkkojakelun hallitsemalla aikakaudellakin. Kauppaketju Walmart julkaisi hiljattain Disc-to-Digital-kampanjan, jossa omat DVD- ja Blu-ray-elokuvat voi siirtää sen omistamaan Vudu-pilvipalveluun (yhteensopiva UltraVioletin kanssa).